Etter trafikkulykker på vinteren opplyses det ofte om at «det var glatt på stedet». Men vedlikeholdet er nesten alltid i henhold til kravene.

– Vedlikeholdet i forhold til kravspesifikasjonen på de ulike veiene er ofte svært bra. Det hører med til sjeldenhetene at kravene ikke følges opp, sier Bjørn Ove Ofstad, avdelingsingeniør og friksjonsmålerekspert i Statens vegvesen.

Hver vei har et friksjonskrav (veigrep). Det vil si krav til veigrep. Og kravet står i forhold til trafikkmengden på veien. Med andre ord: Jo mer trafikk, jo høyere er friksjonskravet.

ST fikk onsdag være med vegvesenet på friksjonsmåling, for å se hvordan dette gjøres. Det ble gjort på fylkesvei 461 i Orkdal, mellom Osbrua og Knyken.

PS! Se mer utfyllende om saken i fredagens papiravis.

Føreforhold Friksjon

Våt is 0,05-0,15

Tørr is 0,20-0,30

Fastsand på is 0,30-0,50

Tørr sand på is 0,25-0,30

Våt, bar asfalt 0,40-0,90

Tørr, bar asfalt 0,90-1,00

Denne bilen, Oscar-bilen, finnes det kun én av i Norge. Den tas ut tre-fire ganger i året for å kalibrere friksjonsbilene ute i hver region. Bjørn Ove Ofstad (avdelingsingeniør og friksjonsekspert) i Statens vegvesen er den fremste eksperten på friksjonsmåling i landet.