Etter trafikkulykker på vinteren opplyses det ofte om at «det var glatt på stedet». Men vedlikeholdet er nesten alltid i henhold til kravene.
– Vedlikeholdet i forhold til kravspesifikasjonen på de ulike veiene er ofte svært bra. Det hører med til sjeldenhetene at kravene ikke følges opp, sier Bjørn Ove Ofstad, avdelingsingeniør og friksjonsmålerekspert i Statens vegvesen.
Hver vei har et friksjonskrav (veigrep). Det vil si krav til veigrep. Og kravet står i forhold til trafikkmengden på veien. Med andre ord: Jo mer trafikk, jo høyere er friksjonskravet.
ST fikk onsdag være med vegvesenet på friksjonsmåling, for å se hvordan dette gjøres. Det ble gjort på fylkesvei 461 i Orkdal, mellom Osbrua og Knyken.
PS! Se mer utfyllende om saken i fredagens papiravis.
Føreforhold Friksjon
Våt is 0,05-0,15
Tørr is 0,20-0,30
Fastsand på is 0,30-0,50
Tørr sand på is 0,25-0,30
Våt, bar asfalt 0,40-0,90
Tørr, bar asfalt 0,90-1,00