Endelig er dato for oppstart av arbeidet med å utbedre Skjøtskift bru og fylkesvei 700 ved Klinglien bestemt. Onsdag 20. september starter arbeidet, og dermed stenges fylkesveien i fem måneder, nærmere bestemt fra førstkommende onsdag og fram til 15. februar.

Omkjøring

I ei pressemelding skriver Statens vegvesen at anbefalt omkjøring er fylkesvei 65 og fylkesvei 701, det vil si strekningen Svorkmo - Meldal sentrum via Storås. For personbiler vil det i tillegg være mulig å kjøre fylkesvei 486 over Bjørnli. I forbindelse med at det forventes stor trafikkøkning over Bjørnli i byggeperioden, ble veien nylig asfaltert til en kostnad på 3,5 millioner kroner. Man valgte imidlertid å ikke asfaltere forbi selve boligfeltet på Bjørnli, av frykt for at en «for god» vei forbi boligfeltet ville føre til stor fart og dermed redusert trafikksikkerhet.

Se kart over omkjøringen her.

Ny bru

Fylkesvei 700 fra Skjøtskift bru og ned Klinglien til Svorkmo, har i årtier vært en flaskehals. Ulike planer om utbedring er opp gjennom årene enten blitt skrotet eller utsatt. Nå er det endelig klart at veien skal utbedres, og det er satt av 38,5 millioner kroner til prosjektet. Arbeidet innebærer bygging av ny Skjøtskift bru, samt utbedring av innerkurve sør for Klinghåmmårn. I tillegg skal det utføres masseutskifting og utbedring av eksisterende vei, samt forsterking av eksisterende mur mot Thamshavnbanen. Det vil også bli gjennomført grøftrensk og siktrydding på strekningen. Totalt skal en strekning på 1150 meter utbedres.

- Den nye Skjøtskift bru skal ligge på tilnærmet samme plass som dagens bru. Derfor er det behov for å stenge fylkesveien mellom brua og Svorkmo i en periode på inntil fem måneder, opplyser byggeleder Ernst Nøkkevangen i Statens vegvesen i ei pressemelding.

Les også: Forve bru stenges neste torsdag

Håper på godvær

Statens vegvesen har tidliger uttalt at arbeidet innebærer at man skal fjerne dagens vei over enstrekning på 1150 meter, grave seg ned 70 centimeter og bygge opp veien på nytt. Planen er at det skal jobbes på hele strekningen samtidig, slik at stengeperioden skal bli så kort som mulig.

- Vi mener at vi ut fra den planen vi har skal rekke å bli ferdig med selve veien til midten av februar, slik at veien kan åpnes da. Men når man bygger vei i Norge, må man alltid ta noe forbehold om været. Det er klart hvis vi får lengre perioder med ekstremt snøfall i vinter, så kan det forsinke arbeidet. Men vi har som sagt godt håp om å få dette til innenfor tidsramma. Men endelig ferdig med prosjektet blir vi ikke før til våren. Da vil vi pusse sideterrenget langs veien, samt legge på det siste slitelaget med asfalt, opplyser prosjektleder Roar Lindstad hos Statens vegvesen.

Spente oppsittere

En omkjøringsmulighet som ikke er nevnt fra Statens vegvesen sin side, er Skulmoevien. Årsaken er at man ikke ønsker at Skulmoveien skal brukes som omkjøringsvei, da den ikke er rustet til å ta imot døgntrafikken på rundt 2100 kjøretøy som passerer Klinglien. Veien ligger både i Orkdal kommune og Meldal kommune, og både oppsitterne langs veien og de to kommunene er forberedt på at noe av privatbiltrafikken nok vil flytte over på denne veien. Ikke minst derfor ba oppsitterne langs veien i vår om at Meldal kommune måtte overta driftsansvaret for den delen av veien som ligger i Meldal, da veien er kommunal på orkdalsida av grensa. Det sa politikerne i Meldal ja til mai, og siden er veien blitt rustet opp på begge sider av kommunegrensa, blant annet med autovern.

- Vi er spent på hva som skjer når Klinglien stenges, men vi håper for all del at Skulmoveien ikke blir valgt som omkjøringsvei for et stort antall kjøretøy. Men at det vil bli noe økt trafikk, er vi forberedt på. Men vi er som sagt spent på hvordan det blir, forteller Jon Nergaard på Skulmoen.