- Det er umulig å utbedre Klinglien uten å stenge veien, men vi må ha gode løsninger for de mange som pendler mellom Meldal og Orkdal. Mye trafikk vil gå over Bjørnli, og da må denne veien være så sikkert som mulig. Vi har bedt om en vurdering av avbøtende tiltak som siktrydding og asfaltering over Bjørnli, sier Kirsti Leirtrø (Ap), som lanserte forslaget i fylkesutvalget tirsdag.

Kirsti Leirtrø (Ap) fremmet forslaget om asfalt-vurdering over Bjørnli.

Klinglien har en årsdøgnstrafikk på 2100 kjøretøy, noe som tilsier at det blir betydelig trafikk på omkjøringsveiene.

Fylkesutvalget vedtok tirsdag formell oppstart av Klinglien-prosjektet til en anslått kostnadsramme på 38,5 millioner kroner. I vedtaket ligger en gjennomføring av alle tre punkter i planene, både Skjøtskift bru, innerkurve sør for Klinghåmmårn og grøfting, drenering, sikt og murforsterkning på strekningen mellom disse hovedpunktene.

Ber om asfalt-vurdering

I tillegg ble det altså vedtatt å be om en vurdering i forhold til siktrydding og asfalt over Bjørnli.

- Vi er redd for at belastningen på veien over Bjørnli blir stor når trafikken øker der, og ønsker derfor en vurdering av asfaltering og siktrydding for å bedre trafikksikkerheten, sier Leirtrø.

Les også: - Kan ikke lage bru uten å stenge

Omkjøring over Bjørnli gir 10 kilometer ekstra reisevei mellom Svorkmo og Løkken, mens det blir 25 kilometer ekstra å kjøre til Løkken via Storås og Meldal.

- Vi anbefaler at tungtransporten tar den lengste veien. Selv om Bjørnli blir asfaltert, er det fortsatt en svingete vei, sier Leirtrø.

- Er det realistisk å finne midler til asfaltering over Bjørnli?

- Ja, det tror jeg kan realiseres. Det er ønskelig fra Statens vegvesens side, og da ønsker vi å prioritere det. Karin Bjørkhaug tar dialogen i et kontaktmøte med vegvesenet, sier Leirtrø, som antyder at et samferdselsfond til ekstraordinære situasjoner kan brukes til asfaltering.

Dette er omkjøringsmulighetene og distansene når Klinglien stenges.

- Vanskelig å se for seg

Karin Bjørkhaug (KrF), leder i komité for infrastruktur på fylkestinget, mener det er for tidlig for lokalbefolkningen å glede seg på asfaltvei over Bjørnli til Drogsetmoen. På spørsmål om hun tror det er realistisk, svarer hun:

- Det er vanskelig å se for seg at hele veien blir asfaltert, men vi håper å finne midler til noen punkter, samt til siktrydding. Jeg er glad for at fylkesutvalget har gjort dette vedtaket, når betydelig med trafikk må finne nye veier. Det er viktig å se på avbøtende tiltak, sier Bjørkhaug.

- Kan samferdselsfondet brukes til asfaltering over Bjørnli?

- Det er et fond for uforutsette hendelser, som det har vært stor pågang på i 2016 og 2017 med ras og kollapser. Dette er ikke noe akutt, så jeg tror vi må holde dette fondet utenfor. Det må eventuelt omdisponeres midler til asfaltering, og vi sitter som kjent ikke på mye ledige midler. Men nå har fylkesutvalget gitt administrasjonen i oppdrag å se på hva som kan gjøres.

Les også: Veien stenges i fem måneder

Aksellast-begrensning

I kontaktmøtet Bjørkhaug hadde med vegvesenet denne uja, kom det fram at det neppe vil være ønskelig med tungtransport over Bjørnli, selv om det vurderes asfalt.

Les også: 200 videregående-elever pendler gjennom Klinglien

- Det kom fram at det er ønskelig med en aksellast-begrensning. Veien er ikke beregnet for tungtransport, og den vil bli verre mye fortere med tungtransport. Vegvesenet vil komme med en vurdering i forhold til aksellast, og det vil trolig bli en begrensning slik at vi kun får personbiler der, sier Bjørkhaug.

Hun håper personbiler vil velge å kjøre om Bjørnli til Løkken, heller enn over Skulmoen.

ingrid.hultgreen@avisa-st.no

958 39 535