Næringslivet på Løkken mener det er dramatisk om Klinglien stenges i fem måneder, og gir en unison oppfordring til Statens vegvesen om å få ned stengetida.

- Veien er produksjonslokalet vårt. Dette er et eksempel på hvor galt det kan bli; å stenge dalføret i fem måneder, for å få så lite utbedring igjen for det. Stenginga koster mye både for næringslivet og for trafikksikkerheten, sier Atle Sølberg i HOB Gods.

Les også: - Trenger å stenge i fem måneder

Han var en av de som møtte opp på et møte i regi Orkladal næringsforening onsdag, hvor temaet var utbedring og stenging av Klinglien. Flere typer næringer var representert på møtet i Meldal næringssenter. Det var også Meldal videregående skole, Orkdal og Meldal kommuner.

- Begredelig

Som kjent skal Klinglien utbedres, med fokus på brua og en kurve sør for Klinghåmmårn, noe som medfører stenging av Klinglien i fem måneder fra august til desember. Ove Snuruås, daglig leder i næringsforeninga, åpnet møtet med å komme med ganske sterke meninger om temaet.

- Stenging i fem måneder er ikke noe næringsforeninga har støttet når vi har kjempet for bedre vei. Det er viktig at brua blir utbedret, men vi hadde ønsket oss et større prosjekt. Det er begredelig at det ikke kan bevilges 100 millioner kroner til å få gjort dette skikkelig. Det har manglet på politisk vilje. Men stenging i fem måneder var ikke noe vi var kjent med ville komme, og næringslivet opplever dette som dramatisk, sa Snuruås.

- Hva om stengeperioden kan begrenses til tre måneder? Det ville utgjort en stor forskjell, sa Søberg i HOB Gods.

Representanter fra Meldal videregående skole ytret ønske om stenging til våren og sommeren, i stedet for gjennom vinteren, med tanke på mindre skoletransport på den tida. Det tok John Olav Rædergård ved Sport1 Løkken til motmæle mot.

- Sommeren er høytida for handelsnæringa, inkludert august, så det er jeg ikke enig i. Det er også alvorlig for oss om det stenges fra august av, sa Rædergård.

Kom med forslag

Snuruås mente man må være glad det skjer noe i det hele tatt, men at det er viktig å ha forståelse for de ulempene som påføres næringslivet og samfunnet generelt gjennom stenginga.

- Det betyr noe for både pendlere, varetransport og skolebusser. Vi må diskutere hva som kan gjøres for å redusere ulempene. Omkjøring om Meldal sentrum er langt, og vil av mange ikke bli foretrukket. Det vil blir trafikk over Bjørnli og over Skulmoen, sa Snuruås, som selv hadde tre konkrete forslag å komme med:

  • Det må gjøres noe med veien over Bjørnli, slik at det går an å kjøre der. Den må få spesiell omsorg med tanke på brøyting og strøing til vinteren.

  • Kommunene bør komme på banen overfor oppsittere på Skulmoen, med tanke på å bidra til at veien blir god og brukbar også etter stengeperioden.

  • Vi vil gå på vegvesenet i forhold til om det er mulig å stenge i kortere tid enn fem måneder. Og samtidig sørge for at det ikke blir asfaltering i elvadalen, som gir redusert framkommelighet der, samtidig som det er stengt i Klinglien.

Bevilget tre millioner

- Jeg er enig i at ingen var kjent med at det ville bli en så lang stenging, da vi jobbet for dette prosjektet. Det har vært sagt at veien om Meldal er den eneste som blir skiltet i perioden med stenging, men lokalkjente vil velge andre veier. Det blir betydelige ulemper over en lengre periode, og det må vi se på hvordan vi kan redusere, sa ordfører Are Hilstad, som orienterte om vegvesenets planer for strekningen.

Han kunne gi forsamlingen nyheten om at det samme dag var bevilget tre millioner kroner til utbedringer over Bjørnli. Dette vedtok Fylkestinget onsdag, med tanke på å gjøre Bjørnliveien bedre rustet til å ta imot omkjøringstrafikken.

- Jeg forutsetter at vi vil få en vesentlig utbedring over Bjørnli for tre millioner kroner. Samtidig er Orkdal og Meldal kommuner i dialog med grunneiere over Skulmoen, med tanke på trafikken der, sa Hilstad.

I dialog om Skulmoen

Siri Eithun, sektorsjef utvikling og drift i Meldal kommune, sa det blir fokus på ekstra veivedlikehold i stengingsperioden.

- Over Skulmoen er det 390 meter privat vei på Meldals-sida og kommunal vei ned til Åmotvegen i Orkdal. Det er smal vei på hele strekningen, og vi er i en dialog med Orkdal kommune og oppsittere. Oppsitterne på den private veien ønsker kommunal overtakelse, og det vil iallfall være naturlig med et kommunalt bidrag i stengeperioden. Det kan bli aktuelt med redusert fart og akseltrykk. Det er vanskelig å stenge en kommunal vei, men standarden må være slik at folk kommer fram, sa Eithun.

Ivar Lillery, ingeniør i Orkdal kommune, sa han er bekymret for sikkerheten over Skulmoen.

- Vi lager en sak til hovedutvalg teknikk og formannskapet i mai, hvor vi ber om midler til tiltak over Skulmoen. Det trengs blant annet rekkverk. Jeg er spesielt bekymret for strekningen på meldalssida. Veien skulle vært oppjustert når det kommer mer trafikk på den. Veien har en årsdøgnstrafikk på 50 biler i dag, mens Klinglien har 2100. Får vi en fjerdedel av den trafikken over Skulmoen, blir det folksomt! sa han.

- Garantert skummelt

Inge Helgeton, som bor på Skulmoen, støttet opp om bekymringen.

- Når det blir glatt over der i vinter, blir det kjempeskummelt på den strekningen hvor skogen er ryddet. Sklir man utfor, ruller man helt ned på Thamshavnbanen. Det er garantert at det vil oppstå skumle situasjoner der når det blir glatt, sa Helgeton, som samtidig ga uttrykk for at han synes det er absurd med ei stenging av Klinglien i fem måneder.

Ordfører Are Hilstad og Siri Eithun representerte Meldal kommune i møtet. Foto: Ingrid S. Hultgreen