Allerede dagen etter avsporingen var eksperter fra Havarikommisjonen for transport på stedet for å undersøke ulykken.

- Vi var oppe og besøkte banen på torsdag. Vi gjennomgikk spor, samt vogner og lokomotiv og dannet oss et første inntrykk. Etter dette valgte vi å gå inn og gjøre en sak på avsporingen, sier avdelingsdirektør Kurt Olsen.

Les mer: Råtne sviller langs banen

Sviller i oppløsning

Han sier de vil gjøre en helhetsvurdering av både sporet og togmateriellet.

- Vi ser jo at det er noen utfordringer med banen. Samtidig skal vi huske at dette er jo en museumsbane, sier Olsen.

Avisa Sør-Trøndelag kunne tirsdag vise bilder av jernbanesviller til dels i oppløsning av forråtnelse, både foran og bak det avsporede toget. Under toget var svillene knust til pinneved.

- Det kan sikkert være at svillene der toget sporet av var råtne, men når toget faller ned på svillene så knuser de, uansett om de er gode eller dårlige. Men vi ser på sporet også, og da vil vi også vurdere svillene, om det har vært medvirkende til at toget har sporet av, sier Olsen.

Les også: Vil vurdere sikkerheten

Sporutvidelser

- Hvordan går dere frem for å finne årsaken til avsporingen?

- Vi bruker de erfaringene vi har, der vi blant annet måler både spor og eventuelle sporutvidelser. Vi starter så bredt som mulig.

- Hva er det som vanligvis får et tog til å spore av?

- Det kan være så mangt. Det kan være noe feil med hjulene på toget, eller så kan det være feil med skinnegangen. Det kan også være en kombinasjon av dette. Jeg vil på ingen måte konkludere nå med at årsaken ligger i jernbanesporet.

Ser på området

Havarikommisjonen har nå ett år på seg til å lage sin rapport om ulykken. Denne vil så oversendes samferdselsdepartementet, som deretter ber Jernbanetilsynet om å følge opp rapporten.

- Vi utarbeider rapport og kommer med våre sikkerhetsanbefalinger. Tanken er at de resultatene vi kommer fram til skal være et bidrag til å bedre sikkerheten.

- Ser dere på forhold ved banen utover den konkrete avsporingen?

- Vi kommer ikke til å saumfare hele banen, men vi ser på det området der avsporingen skjedde, og er det noe der vil vi bemerke det. Vi må nå sette oss ned og drøfte hva vi skal gå inn på i detalj, sier Olsen.