Christian Falch fra Orkdal har sammen med regissør Håvard Bustnes ved Faction Film produsert dokumentarfilmen «Golden Dawn Girls» som er valgt ut til hovedkonkurransen under verdens største dokumentarfilmfestival, IDFA i Amsterdam.

Hatets vugge

Filmen som har den norske tittelen «Hatets vugge», tar for seg bakgrunnen til den voksende nasjonalismen i Europa og resten av verden. Regissør Håvard Bustnes, som også er kjent for «Blod & Ære», «Helsefabrikken» og «Opprørske Oldemødre», har jobbet med dette prosjektet i over fire år. Christian Falch driver produksjonsselskapet Gammaglimt i tillegg til at han også jobber som produsent for Faction Film.

Politisk drama

Utgangspunktet til regissør Håvard Bustnes var at han ønsket å komme på innsida av det greske, ekstreme nasjonalistpartiet Gyllent Daggry, for å prøve å forstå den voksende nasjonalismen i Europa og hvordan slike parti kan få et slikt enormt fotfeste. Gyllent Daggry er det tredje største partiet i Hellas, med 18 medlemmer i parlamentet.

- Jeg er overbevist om at vi trenger å forstå bedre hva som forårsaker framveksten av den ekstreme nasjonalismen, for å kunne stoppe den, sier Bustnes som opplever at temaet i filmen er blitt stadig mer aktuelt etter at han startet prosjektet for fire år siden.

Gjennom kvinnene

Bustnes kom til Hellas på ei tid da parlamentsmedlemmene fra Gyllent Daggry ble fengslet, beskyldt for å lede en kriminell organisasjon. I denne situasjonen måtte filmens kvinnelige hovedpersoner overta styringa av partiet. De norske filmfolka fikk dermed anledning til å følge kvinnene som ble igjen og styrte partiet. Det innebar at filmskaperen plutselig befant seg i et politisk og personlig drama.

- At filmskaperne fikk tilgang til mødrene, konene og døtrene til lederne i partiet, ga en annen tilnærming i filmen, og en annen del av historia, forteller lanseringsansvarlig i Faction Film, Torstein Parelius.

Skremmende

I filmen følges tre sentrale kvinner både privat og politisk. Ettersom mennene var i fengsel, håpet regissør Håvard Bustnes at det skulle være mulig å komme bak masken til de ekstreme nasjonalistene for kanskje forstå hvordan de rettferdiggjør det verdisettet de forfekter; et verdisett som er uforståelig for resten av Europa. Her oppstår det også etter hvert en dragkamp mellom regissøren og de medvirkende som prøver å ta kontroll over filmen.

- Med filmen hadde jeg et ønske om bedre å forstå framveksten av ekstrem nasjonalisme i Europa og i resten av verden, sier Bustnes som viser til skremmende eksempler på nasjonalistiske føringer fra Charlottesville til Göteborg.

Han synes også det er skremmende at de ekstreme nasjonalistene i Charlottesville var inspirert av Gyllent Daggry i Hellas, og mener dette viser hvordan slike holdninger sprer seg som ild i tørt gress.

Dokumentarfilmens Oscar

Det er tredje gang en norsk film blir tatt ut til hovedkonkurransen for helaftens dokumentarfilm ved IDFA. I fjor ble de norske filmene «Nowhere to Hide» og «Mogadishu Soldier» valgt. føyer seg nå inn i rekken av gode, sterke dokumentarfilmer som gjør det svært godt internasjonalt.

Hovedkonkurransen på IDFA blir regnet for dokumentarfilmens Oscar, og Parelius i Faction Film understreker at dette handler om den mest prestisjefylte prisen en dokumentarfilm kan få.

- Og da er det ingen lobbyaktivitet på forhånd. Her går det ikke an å smiske seg inn. Her er det kun kvalitet som teller, understreker Parelius som mener at deltagelsen i konkurransen indikerer at norsk dokumentarfilm har veldig høy kvalitet.

Tettere samarbeid

Hvis «Golden Dawn Girls» eller «Hatets vugge», som den heter på norsk, skulle gå hen og vinne, vil det bety svært mye for lanseringa av filmen i Norge, som mest sannsynlig blir tidlig i 2018.

Parelius føyer til at Faction Film og Gammaglimt samarbeider tett, og at samarbeidet kommer til å bli tettere etter hvert. At filmen «Golden Dawn Girls» er kommet gjennom nåløyet på denne prestisjefylte filmfestivalen, viser at samarbeidet bærer gode frukter.

Festivalen IDFA arrangeres i midten av november.