Fra våren er det planlagt at E39 skal stenges i tidsrommet mellom 20–06 hver natt i to år fremover. Tunnelene skal få oppgradert viftene, for å møte nye krav og bedre sikkerheten.

Stengingen skjer på tiden av døgnet når det er minst trafikk, men for noen vil det bety en ekstra utfordring. Tangvik transport kjører tur retur mellom Orkanger og Trondheim med fem til seks lastebiler hver natt. Det ser ikke daglig leder veldig lyst på.

- Jeg kjenner en frustrasjon. Ikke brøytes veien skikkelig, ikke strøs det skikkelig og ikke er det merking i Børsa og Buvika på hvilke tunneler som er åpen, sier Roald Tangvik.

Han sier at hvis han kommer til for eksempel Buvika fra Øysand på fv. 800, må han fysisk kjøre opp til E39 for å se om den er åpen videre.

- Og det er ikke en enkel øvelse. Vi føler oss som idioter når vi kjører opp til stengt vei. Det er ikke verdens største problem, men for oss som er oppe om natten er det et problem.

Skilt snart på plass

Akkurat dette blir det nå bedring på. Odd Arild Lindseth, prosjektleder i Statens vegvesen, sier at det i disse tider pågår jobb med å sette opp nye varslingsskilt.

- Det arbeidet startet i midten av oktober, og skal være ferdig 1. mars. Da har vi etablert automatiske bommer og røde stoppskilt på E39. På fylkesvei 800 kommer det variable skilt som styres fra vegtrafikksentralen, som viser om E39 er stengt eller åpen, sier Lindseth.

Han er glad for at den jobben ble startet i god tid før oppgraderingene på E39 starter.

- Dette er det beste vi kan tilby trafikantene, for at det skal være minst mulig tvil om når og hvor det er stengt. Vi er veldig fornøyd med at vi har fått utført dette arbeidet, slik at vi nå legger til rette for en sikker og informativ avvikling av trafikken.

Dramatisk

Som daglig leder for Tangvik transport har Roald Tangvik bidratt med store summer inn i bomvegen på E39. Hver natt kjører fem til seks lastebiler tur-retur Trondheim. Totalt kjører bilene i firmaet 5000 kilometer hvert døgn.

- Jeg er nok en av dem som bruker E39 mest, og jeg tror ikke det er så mange som har betalt like mye i bompenger som det vi har. Hvert år betaler vi flere millioner, så jeg håper det rettes litt fokus på avlastningsveien som vi må bruke også, sier Tangvik.

Når det er omkjøring bruker hver lastebil rundt 15 minutter ekstra på strekningen Orkanger-Trondheim. Med fem biler blir det to og en halv time ekstra lønnskostnader hver natt for bedriften.

- Sånn sett er det dramatisk og dyrt for bedriften. Fylkesveien gjennom Børsa og Buvika er en fin vei til det den er beregnet for, lokalkjøring og boliger. Men som avlastningsvei for langtransport er den lite egnet til.

Risiko

Tangvik trekker frem mange fartshumper og generelt dårlig veivedlikehold, spesielt på vinteren.

- Vi har betalt bompenger vi også, så jeg håper de nå retter fokus på veivedlikehold på fv. 800. Det har ikke vært noen sammenheng mellom det tidligere. Vi har hatt kjempeproblemer der før. Det er stor risiko på den veien, spesielt med utenlandske trailere som er dårlig kjent og som har dårlig vinterutstyr, sier Tangvik.

Lindseth vil ikke gå Tangvik i møte på kritikken av veivedlikeholdet, siden den biten er satt bort til en entreprenør.

- Det er entreprenøren som har ansvaret for vedlikeholdet, og jeg har ikke fått noen konkrete meldinger på den jobben. Jeg forventer at den standarden som er på fv. 800 blir videreført. Men vi skal lytte til veibrukerne våre, selv om det vil være utfordringer mens værhendelser pågår, sier Lindseth.

Tangvik ble forøvrig invitert av bomvegselskapet til å være den første som kjører på E39, uten å betale bompenger.

truls.lereggen@avisa-st.no

454 51 163