Dermed nærmer det seg oppstart for utbedringene på fv. 700 fra Skjøtskift bru til Klinghåmmårn. Kontrakten med entreprenøren har en verdi på 28,3 millioner kroner. Anleggsarbeidet vil starte i slutten av august, ifølge siste melding fra Statens vegvesen.

Dette skal utbedres i prosjektet:

  • Ny Skjøtskift bru.

  • Utbedring av innerkurve sør for Klinghåmmårn.

  • Masseutskifting og utbedring av eksisterende vei.

  • Forsterking av eksisterende mur mot Thamshavnbanen.

  • Grøfterens og siktrydding på av strekningen.

Starter rigging

Prosjektleder Roar Lindstad i Statens vegvesen sier det nå er klart for en såkalt samhandling med entreprenøren.

- I alle kontrakter vi inngår med entreprenører starter vi med noe vi kaller samhandling. I disse møtene gjør vi avklaringer om anleggsarbeidet og hvordan vi skal samarbeide. Samhandlinga skal foregå i uke 33. Deretter starter anleggsarbeidet opp rett i etterkant. Det første som vil skje er forberedende arbeider, som blant annet etablering av riggområde og skogrydding, sier Lindstad.

Hele veianlegget med tilhørende sideareal skal være ferdig senest 15. juni 2018. Det er varslet av Klinglien vil være stengt fram til godt utpå nyåret. Siste melding fra vegvesenet tilsier månedsskiftet januar/februar.

Håp om tidligere åpning

Den nye Skjøtskift bru skal ligge på tilnærmet samme sted som dagens bru. Det er derfor, som varslet tidligere, behov for å stenge fv. 700 mellom Skjøtskift bru og Klinghåmmårn i en periode på inntil fem måneder.

- Antakelig blir dette fra månedsskiftet august/september 2017 til januar/februar 2018, sier Lindstad nå.

Han opplyser at det vil bli mer klarhet rundt nøyaktig tidspunkt etter samhandlinga neste uke.

- Vi vil komme med flere opplysninger så fort vi har det klart. I henhold til kontrakten med entreprenøren, skal veien åpnes for trafikk etter stengeperioden senest 15. februar 2018. Vi har håp om at veien kan åpnes noe tidligere, sier Lindstad.

Påvirker toget

Anleggsarbeidet får også konsekvenser for trafikken på Thamshavnbanen, uten at det er kommet flere konkrete opplysninger om dette foreløpig.

- Vi vil gå i tett dialog med Orkdal kommune og Orkla industrimuseum om trafikkavviklinga på banen, sier Lindstad.

Illustrasjonen viser hva som skal utbedres på traseen. Foto: Statens vegvesen