Olav E. Nilsen reagerer på veistandarden på fylkesvei 471, i området Svorkmo, Monsetjåren og ned mot Solbu. Han har ikke opplevd veien i så dårlig forfatning tidligere.

- Nei, dette tror jeg er det verste jeg har sett. Med en personbil med vanlig klaring under, er det fort gjort å bli hengende, dersom du kommer ned i sporene, sier Nilsen, som bruker veien jevnlig i private ærend.

Teleløsning kombinert med tung transport på veien, har ført til særdeles dårlig veistandard.

Ingen begrensninger

- Det pågår arbeid med dumpere og masseforflytning, og det er rart at det er lovlig på denne veien, på denne tiden av året, sier Nilsen på en spørrende måte.

Han mener at et par dager til med denne trafikken, så vil veien ødelegges helt.

Bjørn Erik Storstein i Statens vegvesen sier at det ikke er innført begrensninger på akselvekt, ut over tillatt last og vogntoglengde, og at det derfor sannsynligvis er lovlig å kjøre massetransport på veiene.

- Så vidt meg bekjent, så er det ikke innført begrensninger på noen av veiene. Det er politisk bestemt at det ikke skal innføres begrensninger, men at veiene heller skal utbedres.

Han mener at det kanskje burde vært vurdert begrensninger.

- Det er mulig å innføre begrensninger, men vi er ikke kommet dit enda.

Lov med 50 tonn

I Statens vegvesens vegliste for tillatt last og vogntoklengde, står fylkesvei 471 oppført med en bruksklasse 10, som gjelder for hele året. Det betyr maks totalvekt på 50 tonn, eller 60 tonn for 7-akslede spesialvogntog for tømmertransport. Dette er, til sammenligning, den samme bruksklassen det opereres med på Grønørveien og Havneveien.

I april i 2013 var stortingspolitiker Thorhild Aasrbergsbotten på befaring langs blant annet fylkesvei 471 på Monsetjåren. Hun var klar i sin tale.

- Dette er ille. Det er ingen tvil om at det kreves mer midler til vei. Sånn går det når man ikke har tatt seg råd til å prioritere veivedlikeholdet.

ST spurte om fylkesveiene i Norge ville bli bedre dersom Høyre kommer til makta etter høstens stortingsvalg?

– Ja! Det kan jeg garantere! Da blir det ikke bare mer penger til vei, men pengene skal også brukes mer kostnadseffektivt enn i dag, slik at det blir mer vei for pengene, svarte hun ST den gang.

Ingen snarlig løsning

Aarbergsbotten sier fredag at det er kommet mer penger til fylkesveiene, men innrømmer at man har en vei å gå for å få bruken mer kostnadseffektiv.

- Vi må se på nye måter på drift og vedlikehold, så må det brukes mer penger på vedlikehold. Vi er sterkt imot at det settes penger på fond, når vedlikeholdsetterslepet er på 100 millioner kroner i året. Det haster, sier hun.

Men politikeren lover ikke strakstiltak for de trønderske fylkesveiene.

- I enkelte tilfeller kan det innføres akselvektbegrensninger. De store investeringene får vi ikke, men vi må få sørge for å få vedlikeholdt veiene bedre, for eksempel ved at det brukes en type grus som binder veien bedre samme.

truls.lereggen@avisa-st.no

454 51 163