Noen stusset kanskje forrige uke da leggefartøyet Deep Energy ble liggende i Orkdalsfjorden, og ikke la til kai. Det var det imidlertid gode grunner til.

- Det er rett og slett ikke tilstrekkelig kaikapasitet, sier teknisk sjef i Trondheim havn Geir-Ove Sumstad, som legger til at det er en svært lite ønskelig situasjon både for rederiet og havna.

Det 192 meter lange skipet ankom Orkanger 29. april og skulle etter planen ligge ved kai 2 fram til 20. mai. Dette er per i dag den eneste kaien som er stor nok for at skip av en slik størrelse kan ligge «alongside», det vil si med skipssiden mot kaianlegget. Der skulle leggefartøyet få lastet inn diverse utstyr før det deretter skulle flyttes over til sin faste plass for oppkveiling av rør på de store tromlene ombord.

Logistikkutfordringer

På grunn av stor trafikk på havna, med anløp av flere skip som benytter kai 2, måtte imidlertid Deep Energy vike plass. Den ble liggende med motordrift ute i fjorden i fire dager før den etterhvert ble dirigert til Trondheim der den fikk ligge ved cruisekaia i en uke.

- Jeg ønsker ikke å dramatisere situasjonen, men det er en lite ønskelig situasjon for oss, sier Tore Håbrekke, Spool Base Manager hos TechnipFMC.

Han opplyser at ordrebøkene hos bedriften er fulle de neste to årene. Dette sikrer full aktivitet hos bedriften, som er selve motoren på Grønøra, men også hos mange lokale underleverandører og tjenesteytende næringer i Orkdal.

Sin egen konkurrent

- Vi vektlegger å være på godfot med lokalsamfunnet i Orkdal, og beliggenheten er nærmest perfekt i forhold til aktiviteten vi holder på med. Men det er klart at vedvarende logistikkutfordringer som dette vil påvirke lønnsomheten i prosjektene og blir selvsagt lagt merke til i konsernet, sier Håbrekke.

Realitetene hos TechnipFMC er at de har fire rørbaser plassert omkring i verden. En i Angola, en i USA og et anlegg i Skottland, i tillegg til Orkanger.

- Påvirkes prosjektene negativt vil det være nærliggende at selskapet flytter prosjekter til Skottland, noe vi selvsagt ikke ønsker, sier Håbrekke.

Må sikre Orkanger

Han mener det er underkommunisert at Norge har langsiktige avtaler med Europa om gassleveranser de neste femti årene, noe som sannsynligvis vil sikre langsiktig aktivitet for TechnipFMC og øvrig norsk næringsliv i lang tid.

- Det er viktig at vi får lagt forholdene til rette slik at Orkanger fortsatt kan få sin del av denne aktiviteten, sier Håbrekke.

Sikre dagens behov

For å bedre kai- og arealsituasjonen i forhold til å tilfredsstille dagens industriaktørers behov, har Trondheim havn i lengre tid jobbet med en utvidelse av arealene på Grønøra øst. Det innebærer en utvidelse på 50 x 300 meter, samt ei 70 meter lang kai. For å kunne fortøye skip som Deep Energy er det behov for sterke pullere, hvor en av dem må plasseres om lag 100 meter inn fra kaifronten i sørlig retning.

- Området fra denne pulleren og til kaia kan derfor ikke være beplantet eller ha jordvoll, opplyser Sumstad.

Prioriterer sikkerhet

30. mai skal kommunestyret i Orkdal ta stilling til reguleringsplanen for Grønøra øst, som omfatter området lengst mot Terna. Med dennne foreslåtte utbyggingen vil man få et sammenhengende industri- og lagringsområde for å styrke næringsaktiviteten på havna.

- På det østligste området vil man i tillegg til aktivitet knyttet til rørbasen også inkludere lagring av blant annet tømmer. Motsatt side av rørgata vil bli forbeholdt aktivitet knyttet til containerhåndtering, sier Sumstad, som framholder at dette blir en svært god løsning med hensyn til helse, miljø og sikkerhet, noe som alle aktørene på havna er svært opptatt av.

Miljøgevinst

I planen er også traseen til Gammelosveien (tidligere Havneveien) lagt om. Den nye veien er lagt på vestsiden av jordvollen som strekker seg langs jordvollen som er opparbeidet langs Gammelosen. I prosjektet jobbes det også med etablering av landstrøm, slik at skip som anløper havna kan skru av motorer helt eller delvis ved landligge, noe som representerer en betydelig miljøgevinst.

Etter planen vil det ta i overkant av to år fra reguleringsplanen er godkjent til anlegget er ferdigstilt, i følge Geir-Ove Sumstad, som håper at planen vil få bred politisk tilslutning.