Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) stengte i går bomstasjonen på E39.

- Det er en gledelig dag! Dette er viktig for folk som bor i regionen og for næringslivet, sa han etter at lysene på bomstasjonen på E39 ved Thamshavn var slokket.

Kokka 12 i går ble bomstasjonene på E39 og fylkesvei 800 (gamle E39) mellom Thamshavn og Øysand skrudd av etter 14 år og fire måneder med innkreving.

- Føles godt

Bomstasjonene har fra bilistene krevd inn til sammen 1,2 milliarder kroner (60 prosent av totalsummen) i løpet av denne perioden, og det var en meget fornøyd samferdselsminister som fikk æren av å stenge bomstasjonen.

- Dette føles veldig godt. Som Fremskrittsparti-mann er det kjekkere å stenge bomstasjonene enn å åpne dem. Det er en god vei som kommer til å ligge her i lang fremtid, sa Solvik-Olsen.

Se video fra bomstenginga: - Det er kjekkere å stenge enn å åpne

Flittig bruker

Roald Tangvik i Tangvik Transport AS har brukt veien mer enn de aller fleste. Han fikk overrakt blomster av samferdselsminister som takk for bidraget.

- Våre biler har kjørt her i alle 14 årene og har passert cirka 30 ganger hver dag, seks dager i uka, så jeg har betalt ganske mye for den blomsterbuketten her. Jeg har ikke regnet på hvor mye penger jeg har brukt på denne strekningen, men jeg vet at det er veldig mye. Jeg var kanskje imot bompengeinnkreving i starten, men har i ettertid sett at dette var et kjempepluss for Orkanger. Gode veier er det som skal til for å få til industri ut i distrikts-Norge, sa Tangvik.

En festdag

Styreleder for Bomvegselskapet E39 Øysand-Thamshamn, Arne Grønset, mener 31. januar 2017 er en festdag. Han var fornøyd med at bomstasjonene kunne tas ned åtte måneder før planlagt.

- Det er en herlig dag. En festdag. Dette er noe vi har sett fram til de siste årene. Vi visste det kunne bli vanskelig å klare det på 15 år, men heldigvis klarte vi det noen måneder før tida. Det er vi veldig glad for, sa Grønset etter stenginga.

Bompengeprosjektet E39 Øysand-Thamshamn ble vedtatt i Stortinget i 2001 etter søknad fra de sju kommunene Melhus, Skaun, Orkdal, Agdenes, Snillfjord, Hemne og Meldal.

Fortsatt ha bombrikke

Prosjektet ble gjennomført som OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid). Dette innebar at hele vegstrekningen ble bygd ferdig fra 2003 til ny E39 åpnet 30. juni 2005.

Det har i perioden siden oppstart av innkrevingen 1. oktober 2002 passert ca. 93 millioner biler gjennom bomstasjonene. Det er blitt tatt inn 1,2 milliarder kroner, som er benyttet til å bygge ut strekningen med ny E39.

Det første hele driftsåret ble det betalt inn ca. 55 millioner kroner i bompenger. I 2016 ser det ut til å bli ca. 110 millioner kroner.

Bilister trenger ikke å foreta seg noe i forbindelse med avviklingen av bompenger. Alle AutoPASS-avtaler knyttet til prosjektet E39 Øysand-Thamshamn via avtale med Vegamot AS, vil fortsette med gjeldende rabatter i Miljøpakken, E6 Trondheim-Stjørdal og alle andre AutoPASS-anlegg i Norge.

Roald Tangvik mottok blomster fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) da bomstasjonen på E39 Thamshavn ble slokket. Foto: Øyvind Brostrøm