Da tar nemlig skolen i bruk digital meldebok, nærmere bestemt en egen app for smarttelefon. I løpet av oktober følger så de andre skolene i Skaun etter, og etter jul skal også barnehagene i kommunen over det på nye digitale konseptet for kommunikasjon med foreldrene.

- Dette er ment å skulle forenkle kommunikasjonen med skole og SFO. All informasjon samles på ett sted, selv om man har barn på ulike skoler. Har du sykt barn en dag, så gir du beskjed via appen. Skal bestemor hente på SFO, så gir du beskjed via appen, forklarer rådgiver for grunnskolene i Skaun, Hege Røttereng.

Les også: Buviking vil bli lufthavnsjef på Værnes

Sparer tid for lærerne

Ved Viggja oppvekstsenter har de allerede begynt å bruke appen, selv om offisiell startdato er mandag 2. oktober.

- Vi har informert om dette på foreldremøte og sagt at foreldrene må gjerne laste ned appen og prøve seg på bruken, sier rektor Drude Tøndel.

Hun ser fram til å erstatte ranselpost, gule lapper og sms-er direkte til de ansattes privattelefoner med det digitale hjelpemidlet.

- Dette vil spare oss for mye tid som i stedet kan brukes på undervisning. Appen erstatter «ranselpost», som vi vet ofte ikke kommer fram til den rette mottakeren. Gjennom appen kan foreldrene også gjøre ulike påmeldinger, for eksempel om barna skal være med på skolegudstjeneste, eller fylle ut samtykkeskjema for bruk av bilder av barna. Likedan kan lærerne sende beskjeder til foreldrene, som «husk turdag», eller legge ut påmelding til foreldresamtaler, sier Tøndel.

Les også: Dårlige fyllmasser gir millionkostnad

Holder orden på henting

For SFO-leder Anita Rotabakk er den nye appen et kjærkomment hjelpemiddel. Med 25 barn på SFO er det mange beskjeder å holde styr på for de ansatte.

- Vi sjekker ut hvert barn når de går hjem. Hvis foreldrene ønsker det, kan de få opp en melding som sier at nå har barnet gått hjem. Med 25 barn på SFO er det også gjerne 25 ulike ønsker for når de skal gå hjem eller hentes. Til nå har vi tillat mange ulike kanaler å kommunisere på, og det har blitt veldig mange gule lapper med beskjeder, sier Rotabakk.

Firesifret kode

Nå vil man i stedet kunne se SFO-ansatte ute i skolegården med en iPad i hånden, der de kan finne oppdatert informasjon om barnas skolehverdag til enhver tid. Skolerådgiver Hege Røttereng tror ikke foreldre vil oppleve appen som enda en komplisering av hverdagslivet.

- Det foreldrene må gjøre er å laste ned appen. Første gangen de skal bruke den må de logge inn med MinID, som er det samme innloggingssystemet man gjerne møter i nettbank, hos NAV eller hos skatteetaten. Det er viktig at systemet er sikkert, ettersom det inneholder mye personopplysninger. Når man har logget inn her for første gang, oppretter man en firesifret kode som man bruker neste gang man logger inn. Så dette er ikke noe vanskelig å bruke, sier Røttereng.

Melder fravær

Ute i skolegården på Viggja oppvekstsenter er det blitt hentetid. Petter Brostrøm er kommet for å hente sønnen Fredrik, og har allerede brukt appen i to uker.

- Det er veldig lettvint, sier Brostrøm og får støtte av Christina Berg, som skal hente datteren Marianne.

- Det er veldig greit. Og det gir en trygghet for de barna som skal gå hjem på egen hånd. Man sparer seg noen telefoner, og det er veldig greit å melde fravær på denne måten. Da vet vi at det registreres med en gang, sier Berg.

Petter Brostrøm (pappa til Fredrik) og Christina Berg (mamma til Marianne) er begge svært fornøyde med den nye meldingsappen for skolen. Foto: Lillemor Hestvik