Dette er Skulmovegen, med Klinglien bratt ned til venstre. En noe nervepirrende vei på glattisen, skulle man tro. Foto: Ingrid S. Hultgreen
Her, gjennom tunet sitt, er ikke Ola Klingen særlig begeistret for å få all fylkesvei-trafikken. Foto: Hannah Evelyn Fjærestad

- Jeg er vant til å få trafikken når det er stengt vei på grunn av ulykker også, så jeg vet hvordan det er. Denne veien er ikke bygd for å tåle den trafikken som går på fylkesveien. Jeg vil vurdere å stenge av tunet mitt med bom, sier Klingen, som ble meget betenkt da han fikk høre at Klinglien skal stenges i fem måneder.

- Folk tar gjerne den korteste veien, det har vi merket før, sier nabo Jon Nergård.

ST møtte på de to lokale karene, sammen med tømmerarbeider Petter Ingdal, da vi nylig tok en runde i området for å teste omkjøringsmuligheter når Klinglien stenger.

Dette er Skulmovegen, med Klinglien bratt ned til venstre. En noe nervepirrende vei på glattisen, skulle man tro.

Trollstigen-svinger

Skulmoen blir kortest, men veien framstår som både humpete og dårlig. Og når GPS-en i reportasjebilen, som jo velger korteste vei, vil lede oss gjennom tunet til Klingen, bærer det nedover noen Trollstigen-aktige svinger før vi kommer ned i bunnen av Klinglien. Riktignok er det kun utformingen av svingene som minner om Trollstigen, mens kvaliteten på veien ikke kan sammenlignes. Veistandarden er en helt annen på denne smale grusveien.

- Skulmovegen er 300 meter privat vei fra toppen av Klinglien, før den går over til kommunal vei på orkdalssida. Den private biten har vi hatt vedlikeholdet på på dugnad. Vi bygde også veien privat, sier Nergård.

De to er skjønt enige om at dette ikke er en vei som kan ta unna all trafikken som vanligvis går i Klinglien. Skulmovegen slynger seg oppe i lia over Klinglien, delvis med en bratt skrent ned mot riksveien. Det er en grusvei uten autovern og med svært variert kvalitet.

Her, gjennom tunet sitt, er ikke Ola Klingen særlig begeistret for å få all fylkesvei-trafikken.

Lang omkjøring om Storås

- Det er mye arbeidsfolk som kjører i Klinglien hver dag. Det kan være nesten køtendenser visse tider på døgnet. Vi som bor her har ikke fått noe beskjed om stenginga. Det hadde vært greit med informasjon, da det ligger an til å bli mye trafikk på en liten vei her vi bor, sier Klingen, som antar det dreier seg om hundrevis av biler daglig.

Vegvesenet kommer imidlertid ikke til å skilte omkjøring over Skulmoen. De har sagt de vil skilte langs Orkla via Storås som hovedomkjøring, og de har også merket av veien over Bjørnli som en mulig omkjøring for personbiltrafikk.

- Men de som er lokalkjent, vet at Skulmoen er kortest. Jeg blir nok nødt til å stenge tunet mitt, sier Klingen.

Dermed vil ikke trafikken kunne gå gjennom hos ham og ned «Trollstigen», men det er fortsatt mulig å kjøre Skulmovegen fra toppen av Klinglien og komme ut på Svorkmo ved krysset som er skiltet Åmot.