Arbeidet på brua på Fannrem vil pågå halvannen måned lenger enn først planlagt.

- Arbeidet skal være ferdig 19. desember, forteller Perica Benic, byggeleder i Statens vegvesen.

Det har helt fram til nå vært uttalt at brureparasjonene (se faktaboks nederst i artikkelen) skulle pågå i drøyt én måned.

- Hva er årsaken til at arbeidet tar en god del lengre tid?

- Vi visste ikke hva vi ville finne under asfaltdekket, og vi var nok litt for optimistiske, for å si det sånn, sier han.

Mye arbeid

Benic forklarer at de vil gjøre jobben ordentlig når de først er i gang. Men det tar tid.

- Vi kan ikke meisle opp all betongen samtidig. Da svekkes bæreevnen til brua. Vi må ta meisling og støping i etapper. Og først på den ene siden, så den andre. I tillegg var det mye mer arbeid med rekkverket enn først antatt. De horisontale elementene fraktes til et lokalt firma på Orkanger, der de overflatebehandles tre ganger. Også søylene til rekkverket forsterkes (lusking, sveising). De er støpt fast i brua, så dette gjøres på stedet. Og alle boltene til rekkverket byttes ut på grunn av rust, forteller han.

Kantdragerne skal også repareres og forsterkes på begge sidene. Lekkasjer i brudekket skal tettes. Og til slutt skal det legges membran over den nye betongen på hele brua, før veibanene asfalteres.

Vinteren kan påvirke

- Klimatiske forhold avgjør om vi rekker å legge membran og ny asfalt før jul. Dette kan gjøres til våren. Brua kan imidlertid åpnes for trafikk selv om dette ikke er på plass, forklarer Benic.

Det er BMO Entreprenør som gjør jobben på brua. Spørsmålen er: Vegvesenet er kontraktsgiver. Kan de ikke bare be entreprenøren sette på litt mer folk, slik at arbeidet går fortere, og at det blir ferdig til avtalt tid?

- I kontrakten i forhold til Forve bru står det ingenting om en sluttdato. Vi har kontrakt med BMO Entreprenør på flere bruprosjekter i nedslagsfeltet. De flytter folk mellom de ulike stedene alt etter hvor det er størst behov, sier Mats-André Lied, prosjektleder i Statens vegvesen.

«Udefinert arbeid»

Med andre ord: Det pågår mange lignende prosjekter i regi av vegvesenet samtidig. BMO Entreprenør blir betalt en enhetspris for å gjøre jobben på Fannrem. Det er ingen krav om når det skal bli ferdig, og det gjennomføres ifølge kontrakten som såkalt «udefinert arbeid».

- Forve bru skulle i juni i år egentlig ut på en egen entreprise (anbud). Men dette ville tatt så lang tid at vi mente det gikk raskere om BMO, som vi allerede hadde kontrakt med, startet i oktober. Selv om arbeidet blir forsinket nå, blir det raskere ferdig enn om vi skulle ventet på en ny entreprenør, sier Lied.

Dårlig kommunikasjon

ST ble en drøy uke etter at brua ble stengt, gjort kjent med at arbeidet trolig ville pågå fram mot jul. Da Lied og en kollega i vegvesenet ble konfrontert med dette, var budskapet at alt var i rute – arbeidet ble ferdig i løpet av de første ukene i november.

- Hvorfor sa dere det?

- Vi hadde ikke fått gyldig varsel fra entreprenøren om tidsforlengelse da ST kontaktet oss. Vi kunne dermed ikke uttale oss om det som det gikk rykter om. Kommunikasjonen mellom entreprenør og byggherre (vegvesenet) var ikke optimal! Vi beklager at vi ikke har varslet folk om forlenget arbeidsperiode tidligere, svarer Lied.

- Vil dere snakke med BMO Entreprenør med tanke på å sette på litt mer folk framover?

- Vi har jevnlige byggemøter med dem, men jeg kan ikke love at de øker bemanninga, sier Lied.

Fakta om arbeidet:

* Forve bru på Fannrem gjennomgår for tida omfattende reparasjoner.

* Brua stengte for biltrafikk 2. oktober.

* Myke trafikanter kan passere i hele arbeidsperioden.

* Skadene som er avdekket krever enkelt forklart at asfalten på brua og skadet betong fjernes. Deretter skal armeringen rengjøres før skadet område støpes igjen. Så skal det legges membran og ny asfalt. I tillegg skal skader på kantdrager utbedres og rekkverket overflatebehandles.

* Arbeidsperioden var skissert til fem-seks uker – fram til de første ukene i november.

* 13. oktober i år fortalte vegvesenet til ST at arbeidet var i rute: Det er ikke oppdaget noe mer graverende enn det som var forventet.

* Nå viser den siste reviderte framdriftsplanen at arbeidet skal være ferdig først 19. desember.