I løpet av halvannen time tirsdag morgen passerte 100 biler over Skulmoen. Beboere er bekymret over den markante trafikkøkninga.

- Vanligvis har vi vel bare 20 biler over her i løpet av hele dagen. Nå er det vi som får all trafikken, og det verste er jo nedi bakkene hvor det ikke er rekkverk, der kan det gå galt vinterstid, sier Eidar Monseth, som bor på strekningen.

ST foretok en trafikktelling på Skulmoveien, cirka midt mellom Svorkmo og Løkken, mellom klokka 06.30 og 08.00 tirsdag. I dette tidsrommet passerte tett oppunder 100 biler.

- Bekymringsverdig

Det synes Ola Sletvold, som bor nært veien, er bekymringsverdig.

- Det er en veldig stor trafikkøkning, og det opplever jeg litt beklemt, spesielt de store hastighetene. Veien er ikke dimensjonert for en slik type trafikk. Dette er en vei som ble bygd på dugnad av oppsitterne for flere år siden, og overtatt av kommunen for 15–20 år siden, sier Sletvold.

Mens veien på orkdalssida har vært kommunal i flere år, ble noen få hundremeter at veien, som ligger i Meldal, overtatt av Meldal kommune i sommer. Dette etter påtrykk fra grunneiere som ønsket å kvitte seg med ansvaret før veien ble en yndet omkjøringsvei i byggeperioden i Klinglien. Nå er det akkurat dette som har skjedd. De som er kjent i området velger korteste kjørerute, og legger dermed turen over Skulmoen.

- Kjør over Bjørnli

Sletvold har barnebarn med lekestue på motsatt side av veien i forhold til huset, og frykter for sikkerheten til de små nå som trafikken dundrer forbi.

- Vi sitter med en trafikkmengde vi slett ikke ønsker! Vi var forberedt på det, men ikke i den mengden vi ser i dag, sier Sletvold.

Han ønsker seg 30-sone der hvor det nå er 50-sone på strekningen (på orkdalssida). Og han har en beskjed til trafikanter som ferdes på veien:

- Hadde dere ønsket dere en slik trafikk gjennom eget gårdstun? Hvis svaret er nei, bør dere heller kjøre over Bjørnli.

Han ser for seg at det blir problematisk til vinteren, med blankis på strekningen.

- På rettstrekket forbi meg tror enkelte at det er frisone og bare kjører på. Man må i grøfta for å kunne møtes to biler, og det går ikke til vinteren, sier han.

Vil lage fartsdumper

Han mener løsninga vil være å sette ned farten, og ønsker at kommunen skilter 30-sone også forbi ham.

- Hva gjør du hvis ikke kommunen setter ned farten?

- Da er jeg på tanken om å lage fartsdumper, jeg har både traktor og sand, sier Sletvold.

Monseth mener det er greit med 50-sone så lenge folk respekterer dette.

- De trenger ikke å kjøre i 70 og 80 i 50-sonen! Det er da det blir problematisk. Det er ikke artig for dem som har unger og bor helt inntil veien, sier han.

- Er situasjonen til å holde ut en periode, i bytte mot en oppgradering i Klinglien?

- Det er ikke noe å gjøre med det. Vi får prøve å se hvordan det går, det er min mening, sier Monseth.

- Kjør over Bjørnli

Ola Wold, seksjonsleder drift i Meldal kommune, viser til at veien over Bjørnli er asfaltert og tilrettelagt for å tåle ekstra trafikk under stenginga i Klinglien.

- Vårt budskap er at folk må kjøre der vegvesenet har tilrettelagt. Nå er det asfaltert over Bjørnli for å bedre muligheten til å tåle ekstra trafikk. Dette er i utgangspunktet omkjøringsmuligheten, sier Wold.

- Er det aktuelt å sette ned fartsgrensa over Skulmoen til 30-sone?

- Vi har allerede satt ned til 30-sone på meldalssida, mens det er 50-sone over på orkdalssida. Det er ikke ønskelig å gå ned til 30-sone der hvor de nesten ikke er bebyggelse, da må heller bilistene bruke vett. Hvis folk kjører i 70 i 50-sonen, så må det politikontroller til, sier han.

Opprustet vei

- Vil Skulmoveien tåle den økte trafikken utover vinteren?

- Jeg ser ikke problemet med vinteren, men kanskje med perioder med mildvær. Men nå er veien opprustet i forkant av dette, samtidig som folk er oppmodet om å gjøre over Bjørnli. Kjøremønstret kan ikke kommunen styre, sier han.

- Hvilke opprustinger er gjort på Skulmoveien?

- Vi har gruset opp, lagt på litt ekstra bæring og litt ekstra bredde på smale partier. Vi har også fått opp rekkverk ved brua der hvor man tar av fra Skjøtskift. Vi har også sørger for nye stikkrenner og grøfter etter at vi tok over veien i sommer, sier Wold.

På orkdalssida har Orkdal kommune fått på plass autovern i et bratt parti hvor veien grenser mot en skrent ovenfor Thamshavnbanen.

Eidar Monseth frykter det vil gå galt med så mye trafikk på veien når vinteren kommer. Foto: John J. Storholt