Søndag

slapp et eldre ektepar med skrekken på tur heim til Trondheim fra hytta i Agdenes. På fylkesvei 710, like ved Kallurdalstunnelen, ble det bom stopp da en isklump på nærmere 30 kilo deiset ned fra fjellveggen og traff panseret på bilen. I tillegg traff og smadret en mindre isklump frontruta. Skadene på bilen ble så omfattende at den måtte taues vekk fra ulykkesstedet. Ekteparet kunne etterpå prise seg lykkelig over at den store isklumpen ikke traff frontruta. Da kunne det fort ha endt med tragedie.

Bjørn Valseth fra Vassbygda i Agdenes var førstemann til ulykkesstedet. Til ST sier Valseth at han ikke opplever det som trygt å kjøre langs denne strekningen. Rassikringsportalen som er bygd ved innløpet av tunnelen, ble i fjor delvis ødelagt av et steinras. Han peker på at rasfaren er størst om vinteren i forbindelse med issmelting, men han føler seg uansett aldri trygg når han ferdes forbi rasstedet. Statens vegvesen opplyser at det er satt av penger til rassikring i området i løpet av året, men etaten ser ikke noe behov for strakstiltak. Og med hvilken begrunnelse? Jo, rasfaren er større andre steder.

Desverre er det slik i dette rike landet at bilførere langs norske veier må akseptere en betydelig rasrisiko på grunn av pengemangel. Like før jul i 2015 gikk det et jordras på fylkesvei 709 mellom Eggkleiva og Venn. I etterkant opplyste veivesenet at området ville bli sikret mot nye ras i løpet av sommeren 2016. Nå, 15 måneder og et nytt ras seinere, er eneste rassikringa som er gjort på stedet å sette opp ei plastkjegle i veikanten for å minne bilistene på at veien er noe innsnevret på grunn av jord- og steinmasser etter det siste raset rett før jul i fjor.

Det blir feil å kritisere veivesenet for at rassutsatte veistrekninger ikke blir sikret. Det er nemlig sentrale politikere som bevilger pengene, og pengene som bevilges strekker desverre ikke til. Veivesenet gjør så godt de kan innefor de økonomiske rammene de har til rådighet, men rammene må økes. Vi som bor i et av verdens rikeste land kan ikke være bekjent av at vi må kjøre på krøtterstier med fare for å få både is-, snø- og steinras i hodet. Fylkesvei 710 er faktisk en av hovedfartsårene til den nye kampflybasen på Ørland, og ingen liten stikkvei som man bare kan sette på vent.