Det sier direktør for lokale mediehus i Adresseavisengruppen, Henning Johansen. Sammen med avisa Sør-Trøndelag består konsernet, som eies av Adresseavisen, av åtte lokalaviser i Trøndelag og Nordland.

Les mer: Solid økning i abonnementstall for avisa Sør-Trøndelag

Nesten samtlige av avisene gikk over til den såkalte plussløsningen med abonnementsstoff på nett 1. februar i år.

- Vi ser den samme tendensen som i avisa Sør-Trøndelag. Av åtte lokalaviser i Midt-Norge har seks av dem vekst i antall abonnenter, sier Johansen.

Etterspør nyheter

Han mener tallene fra avisa Sør-Trøndelag viser at papiravisa fortsatt står sterkt.

- Samtidig ønsker folk nå å konsumere relevante lokale nyheter der de er. Enten ved frokostbordet med papiravisen, eller med mobiltelefonen sin, på ferie eller på jobben eller hvor de enn befinner seg. Å ha tilgang til alle nyhetssakene så snart de er produsert fra avisene er blitt noe folk etterspør. Det er gledelig å se at folk ønsker å ha et abonnementsforhold som gir dem denne tilgangen både på papir og digitalt når som helst på døgnet, sier Johansen.

Mange lesere på nett

Han mener dette er en trend som man ser i de aller fleste norske lokalaviser.

- Samtidig ser vi at avisa Sør-Trøndelag også er en viktig nyhetskanal for de som ikke har et abonnementsforhold. Den siste uka har nesten 34.000 lest lokale nyheter på enten mobil, pc eller nettbrett. Når ST rapporterer vekst i antall abonnenter og nesten 34.000 har lest lokale nyheter, viser det med all tydelighet at lokaljournalistikken er svært viktig for folk, sier Johansen.

Brukerinntekter

Han mener også at man ser en økende betalingsvilje for lokale nyheter.

- Da de første avisene begynte å prøve seg med eksklusive nyheter bak betalingsmur, trodde man ikke man kunne gå høyere i pris enn tjenester som Netflix, som en hundrelapp i måneden. Det viste seg å være feil, det er vesentlig større betalingsvilje enn mange mediehus trodde i startfasen. Brukerinntektene vil bli viktig for finansiering av journalistikken i årene fremover. Samtidig vil annonseinntekter fortsatt være viktig, sier Johansen.