- Det er beklagelig at pasienten ble påført lang ventetid og behandlingstid og følte seg som en «kasteball» i systemet i denne saken, sier Kristin Riseth, som er seksjonsleder for akuttmottak og legevaktsentral ved Orkdal sykehus.

Det var sist lørdag at avisa Sør-Trøndelag skrev om Jan Magne Bøkseth som opplevde at det tok nærmere sju timer før sønnen Marius (10) fikk nødvendig medisinsk behandling for et hundebitt. Under et besøk hos venner på Løkken Verk sist torsdag formiddag ble gutten påført bitt i ansiktet. Bøkseth kjørte sønnen i retning St. Olavs hospital, avdeling Orkdal. Etter å ha hatt kontakt med legevaktsentralen på telefon ble han rådet til å ta kontakt med sønnens fastlege i Melhus. Der får han beskjed om at kontoret er stengt mellom 12.00 og 14.00. Bøkseth ringer deretter nødnummeret 113 som ordner med time på Fannrem legesenter. Ifølge Bøkseth får han der beskjed om å henvende seg på akuttmottaket ved sykehuset. Etter noe ventetid ved sykehuset skal Bøkseth ha fått beskjed om å ta turen til St. Olavs hospital i Trondheim, noe han ikke godtok.

Ser på rutiner

Etter nærmere sju timer etter hendelsen fikk Marius den hjelpen han trengte av en ortoped ved Orkdal sykehus. Bøkseth framhevet at de ansatte på sykehuset til sist gjorde en kjempejobb, men var kritisk til at det han opplevde som underbemannet helsevesen i en situasjon som var skremmende for en tiåring.

- Sykehuset skal gå igjennom hendelsen for å se på eventuell rutinesvikt og om en kan ta lærdom og bedre rutinene av hendelsen, presiserer Riseth.

Hun sier videre at bemanningen ved sykehuset er forsvarlig i forhold til drift.

- Alle situasjoner og hendelser som oppstår blir vurdert og triagert ut ifra alvorlighetsgrad. Det pågår ett prosjekt mellom sykehuset og kommunene med felles oppmøtested for legevakt og akuttmottak. Dette skal gjøre det enklere for pasientene og navigere seg i systemet, sier Kristin Riseth.