Jernbanedirektøren har gitt sin tilslutning til at delvernplanen I "Fortid på skinner" legges ut til offentlig høring. Dette er en landsvernplan for jernbanens kulturminner.

I planen står det at "Thamshavnbanen tilbakeføres (forlenges) med henholdsvis 2,1 km (etappe 1) og 1 km (etappe 2) i nord".

Det betyr at det er ønskelig å forlenge banen fra Fannrem, der den nordlige endestasjonen står i dag, til Orkanger stasjon i etappe én og Thamshavn stasjon i etappe to.

Støtter planen

Meldal kommune behandlet saken i kommunestyret torsdag. Kommunen slutter seg til planen i et kulturminneperspektiv, men mener det må bli opp til Orkdal kommune å bestemme om banen skal utvides helt til Thamshavn.

- Vi støtter planen som foreslår at banens istandsatte strekning utvides videre nordover. Men vi presiserer at Meldal kommune uttaler seg ut i fra et kulturminneperspektiv. Arealforvaltningsmessig så ligger det i Orkdal kommunes ansvar å uttale seg om det, sier ordfører Are Hilstad.

Han sier det er viktig å avgrense høringsuttalelsen, slik at de ikke blander seg inn i Orkdals anliggende. Men Hilstad tror det er viktig og forlenge banen.

- Ved å få den forlenget vil det styrke formidlingen av den felles kulturarven mellom Orkdal og Meldal. Både kulturminnemessig og for industrihistorien vil det være en fordel at den istandsettes. Da har man plutselig en bane ned mot der det er liv og røre og litt ferdsel.

Kommunestyret sa seg enig i at det er tjenelig å ha et mål om å nå Orkanger stasjon i første omgang.

Ikke sikker

Orkdalsordfører Oddbjørn Bang vet heller ikke helt om han synes det er en god idé å forlenge banen helt ned til Thamshavn.

- Når vi nå får Thams-paviljongen på Bårdshaug, er det bare 200-300 meter å gå opp til Orkanger stasjon. For turismen er det en god løsning, med kort avstand for å komme seg opp til Løkken og se attraksjonene der.

Men Bang er klar på at det ligger et potensiale som må utnyttes.

- Det vi sliter med, er å få folk til å ligge over i Orkdalen. Her må vi kunne tilby et stort spekter av opplevelser, fra Bårdshaug til museet og gruvene på Løkken, og ned igjen til Øra på Orkanger.

Spesiell

Thamshavnbanen er den eldste elektriske jernbanen i verden, drevet med en énfaset høyspent vekselstrøm som fortsatt er i drift. Det setter den i en særstilling blant museumsjernbaner, også internasjonalt.

Riksantikvaren fredet Thamshavnbanen i 2013. Jernbanen ligger i dag helt frem til Thamshavn, men den er ikke i kjørbar stand.