I kveld, onsdag 28. januar, spilles stykket i Orkdal kulturhus.

I klørne

En litt sliten, fallert og alkoholisert talkshow-vert havner i klørne på to journalister som er sugne på å få ei god historie til avisa si. De skyr ingen middel for å få innpass hos kjendisen og opptrer anonymt for å få trengt han opp i det hjørnet de trenger å ha ham for å få den historia de er ute etter. Ei historie der han åpner seg og forteller om all sin elendighet; hvor dårlig ektemann og far han har vært, hvor ensom han er og alt dette andre som noen media er skråsikre på at folk vil lese eller høre.

På sitt råeste

Stykket som ble skrevet av Joe Penhall i 2004, har dessverre spor av virkelighet i seg. Dette er media på sitt råeste og verste. Dette er et eksempel på media som ikke skyr noe middel for å få den historia de tror vil selge. Dette er også eksempel på journalister som setter seg til doms over andre og tror at de sitter med fasiten. I deres verden finnes absolutt ingen formildende omstendigheter. Historiene, uansett privatliv, må fortelles.

Storspill av Conradi

Kåre Conradi storspiller i rollen som den alkoholiserte talkshow-kjendisen Barry. Han er i godt lag med Ulrikke Døvigen og Tov Sletta som framstiller de noe sympatiske, glatte og kyniske Liz og Greg på en overbevisende måte.

Barry er den stakkarslige og forfyllete mannen som vi likevel får sympati for, nettopp fordi han er så sårbar, ulykkelig og ensom. Samtidig som han lar seg presse fra skanse til skanse, har han en styrke som gjør at han stiller de riktige spørsmålene og gir de vanskelige svarene i håp om å konfrontere journalistene med det dilemmaet de selv har satt seg i. Greg stikker riktignok av med halen mellom beina, mens Liz er prototypen på en journalist som ikke aner konsekvensene av hva hun kan sette i stand. Bare hun kan servere redaktøren ei god historie til avisa, er hun åpenbart villig til å gå over lik. Hun er bare for dum, naiv eller har for mange skylapper til å forstå det.

Samfunnsaktuelt

Komplottet blir presentert som en komedie, men er mye mer et samfunnsaktuelt stykke som angår alle; både de som «kjøper» historiene ved å kjøpe avisene/bladene eller gir dem «klikk» på nettet, de som er eller har vært i medias søkelys og ikke minst alle som jobber i media og stadig jakter på de gode historiene.

Audhild Øye