Det er etter hvert avdekt at det foregår en del feilringing i forbindelse med innføringa av det nye felles ny legevaktnummeret 116117 (se fakta lenger ned på sida).

– Det har så langt ikke ført til alvorlige situasjoner. Foreløpig har det bare forsinket det daglige kontorarbeidet fordi vi må ta telefoner som har kommet feil, forteller Kristin Riseth, fagkoordinator ved Legevaktsentralen Orkdal.

En god del folk tror ifølge Riseth at man ringer 116117 uansett tid på døgnet og uansett hvordan helsetilstanden er. Dette stemmer ikke.

– De ordinære nødnumrene 110 (brann), 112 (politi) og 113 (ambulanse) er fortsatt i bruk. Det samme er nummeret til din fastlege innenfor ordinær arbeidstid, forklarer hun.

Poenget er som følger: Oppgavefordelinga mellom fastlege og legevakt er ikke endret med innføringa av det landsdekkende legevaktnummeret.

Legevakten skal bare benyttes til å dekke øyeblikkelig hjelp som ikke kan håndteres av egen fastlege.

Med andre ord. Disse ringer du om du trenger hjelp:

* Fastlegen din i åpningstida.

* Legevakt (116117) når fastlegen ikke er tilgjengelig og hjelpen ikke kan vente.

* 113 når det er akutt og står om liv.

Det gamle nummeret (72 48 01 00) til legevaktsentralen vil fungere som før. Det kan brukes hvis man ønsker å nå en annen legevakt enn der man oppholder seg.

Dette kan være nødvendig for eksempel om man ringer for et sykt familiemedlem som oppholder seg en annen kommune. Det samme gjelder for andre legevakter i landet.

Fakta om 116117

* Fra 1. september 2015 har legevakten samme nummer i hele landet: 116117

* Ringer du dette nummeret, vil du komme til legevakten der du oppholder deg uansett hvor i Norge du ringer fra.

* På denne måten blir du loset dit det er nærmest og mest praktisk.

* Nummeret fungerer både fra fasttelefon og mobil, og er gratis.

* Legevakten er åpen for telefonhenvendelser hele døgnet.