Både Oti-sentret og Amfi Orkanger opplevde en fantastisk handelsdag sist fredag, på den såkalte Black Friday.

Ved Oti hadde de en omsetningsøkning på 10,8 prosent fra i fjor i forhold til 21 sammenlignbare butikker. Det tilsvarer i kroner og øre: 1 103 000 kroner.

– Vi er veldig godt fornøyd med det, sier senterleder Roy Johansen.

Tar man med de to øvrige butikkene ved senteret, som ikke var her under Black Friday i fjor, blir totalomsetningen litt høyere, men samtidig mindre enn totalt i fjor fordi det da var seks flere butikker på Oti enn nå.

HVA ER EGENTLIG BLACK FRIDAY?

Oti kjørte åtte dager før Black Friday-fredagen en såkalt eksklusiv handledag, også med mange tilbud. Da var omsetningen 52 prosent høyere enn på Black Friday.

Ved Amfi Orkanger stod jubelen i taket sist fredag. 10 189 kunder var innom senteret i løpet av dagen. De la igjen 6 151 000 kroner på 55 butikker.

Til sammenligning var fjorårets tall 7582 kunder, en omsetning på 3 717 000 kroner i 41 butikker.

– Det var en fantastisk dag. Vi er superfornøyde, sier senterleder Eva Johansen.

Og for å sette superfredagen i et perspektiv: På en vanlig, god fredag er det 6500 kunder innom senteret.

Black Friday-skikken stammer selvfølgelig fra USA: Dette er en årlig handledag med mange tilbud som finner sted dagen etter Thanksgiving.

Dagen er tradisjonelt begynnelsen på julehandelen. Mange utsalgssteder åpner ofte så tidlig som klokka tre på natta eller tidligere, og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom.