Mye må gjøres for å korte ned reisetiden på en av landets viktigste transportårer. Nå tar aktører på strekningen grep.
Politikere, interesseorganisasjoner, representanter fra togselskap, transportører og Jernbaneverket møttes på Berkåk i Rennebu 25. november.
Her diskuterte de mulighetene og begrensningene for en ny jernbane mellom Lillehammer og Trondheim: Målet er å komme ned i 3,5 timers reisetid mellom de to byene.
Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen er arenaen for verkstedsamlingen. Etter verkstedet skal framtidig infrastrukturkapasitet og behov vurderes, for deretter å foreslå infrastrukturtiltak på banene fram mot 2050.
Jernbaneforumet har besluttet å gjennomføre en mulighetsstudie for økt infrastrukturkapasitet på Dovre- og Raumabanen. Bakgrunnen er:
* Dovrebanens fysiske tilstand
* Hva Dovrebanen kan tilby av trafikk i dag
* Dovrebanens betydning og potensial – også sett i en nasjonal sammenheng
* Raumabanens potensial
Konsulentfirmaet Rejlers er engasjert for arbeidet. Forslag til tiltak på jernbanetraséen skal konkretiseres, nye togtilbud for person- og gods skal beskrives, og investeringskostnader og økonomiske konsekvenser skal beregnes.
Mulighetsstudien skal være klar cirka 1. juni 2016, og vil være kommuner og fylkeskommuners innspill til kommende NTP 2018-2029.
Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen ble stiftet 9. januar 2014 og består av tre fylkeskommuner; Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland, og ti kommuner langs Dovre- og Raumabanen, fra Lillehammer til Rennebu.