Samarbeidsavtalen mellom Stiftelsen Orkla industrimuseum og Thamshavnbanens venner kan bli underskrevet innen få dager.

– Vi har uttalt at vi er tilgjengelig når som helst, sier Atle Bergkvist, leder i Thamshavnbanens venner.

Bakgrunn for saken er som følger:

* Det har pågått en langvarig konflikt mellom Thamshavn-

banens venner og ledelsen ved Orkla Industrimuseum.

* Konflikten stod som verst på i 2014.

* Den går enkelt forklart ut på museets disposisjonsrett på eiendeler som Thamshavnbanens venner eier.

Den nye avtalen skal formalisere nettopp dette. I tillegg er intensjonen at partene skal møtes to ganger i året (før og etter sesong) for såkalte dialogmøter.

ST skrev i forrige uke at Thamshavnbanens venner sitt forslag til en ny samarbeidsavtale skulle «bankes gjennom» i et styremøte i stiftelsen. Samarbeidsavtalen kom medlemmene i stiftelsen i hende 11. januar i år.

Men: Like før styremøtetmøtet kom det enkelte korrigerende opplysninger: En liten tilleggsavtale med noen få punkter vedrørende restaurantvognen. Blant annet ønsker Thamshavnbanens venner at vogna, så langt det lar seg gjøre, skal lagres innendørs når den ikke er i bruk.

Disse opplysningene gjorde at styret i stiftelsen tok en timeout. Årsak: Det totale bildet ble litt for uoversiktlig.

Dette har Bergkvist og co forståelse for. Og ifølge stiftelsens styreleder, Are Hilstad, blir det et ekstra styremøte per e-post denne uka, der avtaleforslaget forhåpentligvis skal godkjennes.

Dersom dette skjer, gjenstår kun en signering av begge partene før samarbeidet kan gjenopptas på vanlig måte.

– Konflikten er lagt bak oss. Styret hos oss ser derfor positivt på at samarbeidsavtalen straks er signeringsklar, og leder og nestleder i Thamshavnbanens venner vil møte styreleder Are Hilstad for signering så snart stiftelsen i Orkla industrimuseum er klar, sier Bergkvist.

Han påpeker også at det i begynnelsen av januar i år ble avholdt møte i jernbaneverkstedet for å kartlegge interessen for å starte med dugnad igjen.

– Her var det 17 møtende medlemmer som ønsker å bidra, men som avventer avtalesignering. Denne interessen bør Museene i Søt-Trøndelag (MiST) og Stiftelsen Orkla industrimuseum merke seg, sier han.