ST skrev tirsdag denne uka at samarbeidsavtalen mellom Stiftelsen Orkla industrimuseum og Thamshavnbanens venner trolig ville bli underskrevet innen få dager. Slik blir det ikke.
Men først: Bakgrunn for saken er som følger:
* Det har pågått en langvarig konflikt mellom Thamshavnbanens venner og ledelsen ved Orkla Industrimuseum.
* Konflikten stod som verst på i 2014.
* Den går enkelt forklart ut på museets disposisjonsrett på eiendeler som Thamshavnbanens venner eier.
Den nye avtalen skal formalisere nettopp dette. I tillegg er intensjonen at partene skal møtes to ganger i året (før og etter sesong) for såkalte dialogmøter.
ST skrev i forrige uke at Thamshavnbanens venner sitt forslag til en ny samarbeidsavtale skulle «bankes gjennom» i et styremøte i stiftelsen. Samarbeidsavtalen kom medlemmene i stiftelsen i hende 11. januar i år.
Men like før styremøtet kom det enkelte korrigerende opplysninger: En liten tilleggsavtale med noen få punkter vedrørende restaurantvogna. Blant annet ønsker Thamshavnbanens venner at vogna, så langt det lar seg gjøre, skal lagres innendørs når den ikke er i bruk.
Disse opplysningene gjorde at styret i stiftelsen tok en timeout. Årsak: Det totale bildet ble litt for uoversiktlig.
Dette hadde Thamshavnbanens venner forståelse for. Og ifølge stiftelsens styreleder, Are Hilstad, skulle det settes opp et ekstra styremøte per e-post denne uka, der avtaleforslaget forhåpentligvis skulle godkjennes.
Onsdag kveld skriver imidlertid Are Hilstad, styreleder i Stiftelsen Orkla industrimuseum, følgende til ST: «Blir ikke signering uka her. Styret har fattet følgende vedtak: Stiftelsen Orkla Industrimuseum godkjenner ikke forslag til avtale som framlagt av Thamshavnbanens venner 29.12.15, med etterfølgende rettinger formidlet i styret 04.02.16. Styreleder bes legge fram nytt forslag til avtale til styremøtet den 26.02.16, med innarbeidelse av de endringer som styret har diskutert i dette møtet.»