ST skrev tirsdag denne uka at samarbeidsavtalen mellom Stiftelsen Orkla industrimuseum og Thamshavnbanens venner trolig ville bli underskrevet innen få dager. Slik blir det ikke.

Men først: Bakgrunn for saken er som følger:

* Det har pågått en langvarig konflikt mellom Thamshavnbanens venner og ledelsen ved Orkla Industrimuseum.

* Konflikten stod som verst på i 2014.

* Den går enkelt forklart ut på museets disposisjonsrett på eiendeler som Thamshavnbanens venner eier.

Den nye avtalen skal formalisere nettopp dette. I tillegg er intensjonen at partene skal møtes to ganger i året (før og etter sesong) for såkalte dialogmøter.

ST skrev i forrige uke at Thamshavnbanens venner sitt forslag til en ny samarbeidsavtale skulle «bankes gjennom» i et styremøte i stiftelsen. Samarbeidsavtalen kom medlemmene i stiftelsen i hende 11. januar i år.

Men like før styremøtet kom det enkelte korrigerende opplysninger: En liten tilleggsavtale med noen få punkter vedrørende restaurantvogna. Blant annet ønsker Thamshavnbanens venner at vogna, så langt det lar seg gjøre, skal lagres innendørs når den ikke er i bruk.

Disse opplysningene gjorde at styret i stiftelsen tok en timeout. Årsak: Det totale bildet ble litt for uoversiktlig.

Dette hadde Thamshavnbanens venner forståelse for. Og ifølge stiftelsens styreleder, Are Hilstad, skulle det settes opp et ekstra styremøte per e-post denne uka, der avtaleforslaget forhåpentligvis skulle godkjennes.

Onsdag kveld skriver imidlertid Are Hilstad, styreleder i Stiftelsen Orkla industrimuseum, følgende til ST: «Blir ikke signering uka her. Styret har fattet følgende vedtak: Stiftelsen Orkla Industrimuseum godkjenner ikke forslag til avtale som framlagt av Thamshavnbanens venner 29.12.15, med etterfølgende rettinger formidlet i styret 04.02.16. Styreleder bes legge fram nytt forslag til avtale til styremøtet den 26.02.16, med innarbeidelse av de endringer som styret har diskutert i dette møtet.»