Det er alltid ei slags hellig handling å ta ut en CD fra coveret, putte den i spilleren og trykke på play-knappen. Forventingene kan variere. Er det en mangeårig favorittartist som snart skal fylle rommet, eller er det noe helt ukjent som du har en nullstilling til?

«Flomål» av Perikom fra Rindal tilhører siste kategori for denne anmelderen. Deres forventning skapes av «hva er det som kommer nå, hva er dette?». Og så skyter raketten full fart og serverer de vakreste og mest delikate toner og ord fra første strofe.

Mellom 35 og 40 minutter blir en lytteopplevelse. Karstein Mauset, som utgjør Perikom sammen med Jo Ranheim, viser seg å være noe av det nærmeste du kommer et musikalsk geni med sin tonesetting av tekster fra store bautaer av diktere som Hans Hyldbakk, Jørgen Gravvold og Astrid Krog Halse. Dette er sjeldent bra, og behagelig mikset sammen av en gjeng musikere som høres ut til å være håndplukket til et slikt oppdrag.

Karstein Mauset står også for det vokale på samtlige 11 sanger, der ti av dem er skrevet av trioen nevnt over. Mauset er rindaling, og har både en formidlingsevne og dialekt som er hånd i hanske til tekster som inneholder både varme, humor og alvorsord. Han sprer om seg med tillit når han strømmer ut gjennom to høyttalere; budskapet hans er til å tro på. Vi formelig er til stede når «ho bessmor satt og batt», «når elva går i stille flo» og når «det glitrar og skin ti grasa».

Perikom og studiomusikerne har laget sin egen stil og har sitt særegne lydbilde, men for å beskrive mer hva det er de formidler, dukker assosiasjoner til både Kolbjørn Botten, Vamp, Gåte og Secret Garden/Nocturne opp. Og det er kvalitetsstempel så det holder!

Dette er musikalsk historiefortelling, og bunnsolid og ekte vare. «Flomål» er en hyllest til tre diktere som alle gikk bort på 2000-tallet. Vi ser formelig et smil om munnen deres der ute i evigheten et sted, vel vitende om at deres materiale er forvaltet med respekt i et mesterstykke av en CD.

Perikom får neppe tenåringsjentene til å stå hylende tett inntil scenekanten. Det er en helt annen planet. Perikom berører annerledes. Med langt mer dype verdier og meninger.

Høydepunkter? Det er fristende å si alle! Men velger å dele ut en ekstra blomst til «Bessmor» (Astrid Krog Halse), tittelsporet «Flomål» (Hans Hyldbakk) og «Sommerstid» (Jørgen Gravvold) for totalopplevelsen av tekst, melodi og formidling.

Et stort pluss også for et innholdsrikt CD-cover, med flotte bilder, lekkert design og der samtlige tekster er gjengitt. Det bidrar til totaliteten.

For noen år siden tok alt helt av da en hel nasjon gikk rundt og ropte «Bærre lækkert» til alt som ble sagt og hørt. Vi justerer litt på begrepet om Perikom og Flomål med å si «Bærre vakkert». Og takk!

John M. Myrhaug