I dag (tirsdag) avgir Transportkomiteen på Stortinget sin innstilling til sak om nærskipsstrategi, som skal vedtas av stortinget neste mandag.

Samarbeidspartiene H, FrP, KrF, V er enige om at 300 000 trailere skal flyttes fra vei til sjø og bane innen 2030.

Det skal skje ved at minst 30 prosent av trailerne som kjører lengre enn 300 kilometer, skal erstattes av transport på sjø og bane. Innen 2050 er målet å flytte 50 prosent.

Målet om 30 prosent godsoverføring innen 2030 skal være førende for prioriteringer når regjeringen legger frem Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 neste vår.

– Konkrete tiltak skal legges frem i statsbudsjettet for 2017 for å få flere vareeiere (de som er ansvarlig for å velge transportform) til å velge skip/bane fremfor lastebil, forteller Torhild Aarbergsbotten, stortingsrepresentant for Høyre.

Det skal etableres en midlertidig ordning der vareeiere får direkte tilskudd for å velge sjø i stedet for vei, for å opprette nye godsruter langs sjøen og fjerne «terskelen» det er for vareeiere å bytte transportform.

I tillegg utarbeides det en egen nærskipsfartsstrategi for å se alle tiltak i sammenheng. Følgende ting er aktuelle å se på i det bildet:

* Vurdere tiltak for å gjøre få ned håndteringskostnaden per container, særlig i havnene.

* Helhetlig gjennomgang av avgiftsregimet for nærskipsfarten. Både statlige avgifter og havneavgiftene.

* En vurdering av hvordan stimulere til økt bruk av lavutslippsteknologi i nærskipsfartflåten.

* Vurdere tiltak for å bringe nærskipsfartens rammebetingelser til europeisk nivå, herunder spørsmålet om avskrivningssatser for skip.

– Jeg mener at disse tiltakene vil bidra til å styrke Orkanger havn og føre til en enda større økning i containertranporten over havna, sier politikeren som sitter i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Trondheim Havn som havneselskap har ifølge Aarbergsbotten allerede tatt mange av grepene som er nødvendig for øke attraktiviteten for sjøtransport, som for eksempel en tydeligere arbeidsfordeling og samarbeid mellom havnene.

– Målsetting om å flytte mer gods over fra vei til bane ser jeg som et svært viktig tiltak for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Transport står for 30 prosent av de totale klimagassutslipp, og da sier det seg selv at tiltak innenfor denne sektoren er svært viktig for at vi skal nå de overordnede klimamålene, sier hun.

– Dessuten er færre lastebiler på veiene et svært viktig tiltak for å øke trafikksikkerheten på veiene. Med en stor økning i godstransporten i årene som kommer, vil det være helt nødvendig med konkrete tiltak for å få mer gods over fra vei til sjø og bane. Nå gjelder det å få bygd ut Orkanger havn og få besluttet hvor den nye godsterminalen sør for Trondheim skal ligge. Og så vil Trøndelag være godt rustet for fremtiden hva gjelder godstransporten, fastslår Høyre-politikeren.