Årsmeldinga for 2015 til Bomvegselskapet E39 viser at trafikkveksten i forhold til året før var på 2,9 prosent. Likevel ble inntektene redusert med cirka 1,4 millioner kroner i samme periode.

– Dette skyldes i all hovedsak at stadig flere kjører elbil gratis gjennom bomstasjonene (se faktaboks lenger ned på sida). Dette er også første gangen siden oppstarten at inntektene reduseres i forhold til året før, sier Arne Grønset, styreleder og daglig leder i Bomvegselskapet E39 Øysand-Thamshavn.

2015-regnskapet viser også at bomselskapet i 2015 tapte 1,7 millioner kroner på at bilister rett og slett ikke betalte for seg. Til sammenligning var summen 1,2 millioner i 2014.

Nå er det bestemt at de fire bomstasjonene på gamle og nye E39 skal tas ned innen første kvartal 2017.

– Hva skjer med Bomvegselskapet E39 Øysand-Thamshavn når bomstasjonene endelig tas ned?

– Da opphører selskapet, svarer Grønset.

Det betyr at bomstasjonene på denne veien, ikke kan bli stående med tanke på et framtidig bomstasjonsprosjekt et annet sted i området.

En pendler som passerer fire bomstasjoner (tur/retur og uten rabattordning) hver dag, 20 dager i måneden, bruker 1600 kroner på bom hver måned. Blir bommen tatt ned et halvt år tidligere enn planlagt, tilsvarer det 9600 kroner spart.

PS! Brikkeandelen for forbipasserende biler på vegstrekningen er på 81 prosent.

Fakta om bomstasjoner på E39:

* To bomstasjoner ble satt opp i oktober 2002 på daværende E39, henholdsvis på Øysand og Thamshavn.

* Nye E39 Øysand-Thamshavn ble åpnet sommeren 2005. Her ble også to bomstasjoner satt opp.

* Bomvegselskapet E39 har forpliktet seg til å betale inn 935 millioner kroner (2001-kroner) til Statens vegvesen.

* I praksis vil innkrevinga siden 2002 ha tatt inn 1,25 milliarder kroner, blant annet grunnet justering av konsumprisindeksen.

* Dette veiprosjektet er et såkalt OPS-prosjekt; offentlig privat samarbeid.

* Opprinnelig skal de fire bomstasjonene tas ned 1. oktober 2017, men det blir tidligere.

* Bomvegselskapet E39 eies av sju kommuner; Orkdal, Skaun, Meldal, Hemne, Snillfjord, Melhus og Agdenes.

* Asbjørn Leraand i Skaun kommune var styreleder fra 1999 til 2003. Da overtok Arne Grønset i Orkdal kommune. Sistnevnte får 80 000 kroner i årlig godtgjørelse for jobben som styreleder og daglig leder.