Bompengeinnkrevingen på E39 og fylkesvei 800 mellom Øysand og Thamshavn skal ved utgangen av denne måneden avvikles (se fakta lenger ned i artikkelen).

- Stortinget forutsatte 15 års innkreving. Bompengefinansieringen av utbyggingen er nå nedbetalt etter 14 år og fire måneder med innkreving, og vi kan avslutte åtte måneder før fristen, sier Arne Grønset, styreleder i Bomvegselskapet E39 Øysand-Thamshamn.

Startet i 2002

Mange har bidratt til at regionen har fått en god og sikker vegstrekning i et krevende område. Det startet 1. oktober 2002 med forhåndsinnkreving på gammelvegen.

Først etter at nyvegen åpnet 30. juni 2005, ble trafikantene mer villige til å delta i dugnaden på å samle inn ca. 1,2 milliarder kroner. Dette beløpet er regionens bidrag til vegbyggingen og utgjør ca. 60 prosent av totalbeløpet.

- Sammen med gode samarbeidspartnere har Bomvegselskapet lyktes med målsettingen om å sikre regionen en god vegforbindelse på en krevende strekning. Jeg vil rette en stor takk til alle som har bidratt, spesielt trafikantene, sier Grønset.

- Nøktern drift

Det er brukt ca. 110 millioner kroner til driftskostnader i perioden. Dette er kostnader til drift av bomstasjonene, serviceavtaler på utstyr og oppgradering av utstyr. Rentekostnaden (konsumprisindeksen) har utgjort ca. 168 millioner kroner.

- Bomvegselskapet har hele tida prøvd å holde en nøktern drift, slik at bompengene kunne gå til å betale for selve vegprosjektet, sier Grønset.

Bomvegselskapet avslutter innkrevingen 31. januar klokka 12.00. Da vil samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) delta i markeringen ved E39 Thamshavn. Tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum (V) vil delta ved fylkesvei 800 Øysand.

Kaffeservering

På gammelveien på Øysand kan alle parkere og delta ved markeringen. Ved bomstasjonen på E39 ved Thamshavn er det ikke mulig å parkere.

- De som vil delta der, må parkere ved Bårdshaug herregård og følge buss derfra, informerer Grønset.

Som en takk til alle som har bidratt gjennom 14 år og fire måneder, vil det bli servert kaffe/brus og kake fra slokketidspunktet og fire timer framover på Buvik kafé, Skaun rådhus og Bårdshaug vegkro. I tillegg vil det bli underholdningsinnslag ved alle tre steder.

- Gjennom samarbeid med Vinterkulturuka i Skaun kan vi tilby flere gode kulturinnslag. Alle er velkomne til gratis servering og gode kulturopplevelser, sier han.

Penger til gode?

Dersom det blir penger til gode fra innkrevinga etter 31. januar, skal disse overleveres Statens vegvesen. Det er imidlertid svært ønskelig at disse pengene blir brukt i regionen.

- Styret i Bomvegselskapet har sterkt anmodet vegvesenet om at disse pengene skal benyttes til opprusting av fylkesvei 800 mellom Øysand og Thamshavn. Trafikantene her har også bidratt med bompenger i hele perioden, sier Grønset.

PS! Vegamot og BT Signaal har vært driftsoperatører i hver sine perioder. Q-free har vært leverandør av sentralsystem. Det har også vært et konstruktivt samarbeid med Statens vegvesen region midt.

Fakta om Bomstasjoner på E39:

* Bompengeprosjektet E39 Øysand-Thamshamn ble vedtatt i Stortinget i 2001 etter søknad fra de sju kommunene Melhus, Skaun, Orkdal, Agdenes, Snillfjord, Hemne og Meldal.

* Prosjektet ble gjennomført som OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid). Dette innebar at hele vegstrekningen ble bygd ferdig fra 2003 til ny E 39 åpnet 30. juni 2005.

* Bompengeinnkrevingen på E39 Øysand – Thamshamn opphører fra og med 31. januar 2017 kl. 12.00.

* Stortinget forutsatte 15 års innkreving. Bompengefinansieringen av utbyggingen er nå nedbetalt etter 14 år og fire måneder – åtte måneder før fristen.

* Det har i perioden siden oppstart av innkrevingen 1. oktober 2002 passert ca. 93 millioner biler gjennom bomstasjonene. Det er blitt tatt inn 1,2 milliarder kroner, som er benyttet til å bygge ut strekningen med ny E 39.

* Det første hele driftsåret ble det betalt inn ca. 55 millioner kroner i bompenger. I 2016 ser det ut til å bli ca. 110 millioner kroner.

* Nå passerer ca. 7,5 millioner biler per år. Antall tyngre kjøretøy har utgjort ca. 10 prosent av trafikkmengden.

* I de siste årene har elbilene utgjort ca. 5 prosent. Brikkeandelen har ligget på ca. 82 prosent. Ca. 8 prosent av trafikken har gått på fv. 800 (Gammelvegen).

* Bilister trenger ikke å foreta seg noe i forbindelse med avviklingen av bompenger. Alle AutoPASS-avtaler knyttet til prosjektet E39 Øysand-Thamshamn via avtale med Vegamot AS, vil fortsette med gjeldende rabatter i Miljøpakken, E6 Trondheim-Stjørdal og alle andre AutoPASS-anlegg i Norge.

* Asbjørn Leraand var styreleder i perioden 1999–2003. Fra 2003 har Arne Grønset vært styreleder. Styret ved avslutningen består av Arne Grønset, Oddvar Indergård, Siri Grøttjord, John Lernes og Jan Ole Sund.