I dag, fredag klokka 12, seiler Arne Eriksen (26), opprinnelig fra Tromsø og nå bosatt like utenfor Helsingfors, ut fra Terna på Orkanger med den staselige nordlandsbåten fra rundt 1880.

2500 km og 30 dager

Torsdag var han på Orkanger for å sjekke båten før den fredag midt på dagen legger ut på sin første seilas fra Orkanger til båtbyggeriet ved Museet Kystens Arv i Stadsbygda.

– Denne båten er i utrolig god stand. Her må vi kun skifte litt tauverk og sørge for å ha reservedeler til seilasen, sier han.

Førstkommende tirsdag, etter en gjennomgang av båtfolket ved Museet Kystens Arv, drar Arne Eriksen ut på en 30 dagers og 2500 km lang seilas nedover kysten langs Norge, rundt sørspissen av Norge, fra Kristiansand over Skagerak til Skagen i Danmark og videre til Helsingfors.

Åpent hav

På det meste har han et mannskap på åtte mer eller mindre sjøvante mennesker. En er tidligere offiser i den finske marinen, en er tidligere seiler, en har vært matros på Statsråd Lemkuhl og skoleskipet Sørlandet og en er fjellklatrer. Eriksen selv, som er i ferd med å utdanne seg til marinebiolog, er ivrig kajakkpadler, friluftsmenneske og den eneste ombord som har erfaring med nordlandsbåt.

Ombord har han også et dokumentarteam der den ene hevder han har vannskrekk.

– Å seile langs kysten av Norge med en nordlandsbåt er trygt da båten har så lav kjøl. I uvær kan vi dra båten på land, sier Eriksen som er spent på å seile i åpent hav over Skagerak.

Nye ekspedisjoner

Når Arne Eriksen først kjøpte seg en nordlandsbåt i Norge, er han ikke i tvil om å seile den hjem til Finland. Dette handler også om å ta vare på kulturarven samtidig som han får dyrket sin store lidenskap som er sjøliv.

– Alle nordmenn tilhører på en eller annen måte havet, sier han som gjennom oppveksten i Tromsø, er oppvokst med sjølivet tett innpå. De siste årene har han vært en ivrig kajakkpadler i skjærgården utenfor Helsingfors.

Nå tipper han at det blir færre kajakkturer og flere ekspedisjoner med nordlandsbåten.

– Den neste ekspedisjonen blir gjerne lengre enn den forrige.

Seilasen fra Trøndelag til Helsingfors er hans lengste ekspedisjon så langt.

Lofotfiske

Båtens tidligere eier, Arild Herigstad, har hatt båten i naustet på hjemgården i Aure.

– Dette er som et eventyr. Denne båten lekte vi kaptein og sjørøver i da jeg var guttungen. Men der den låg i naustet hjemme i Aure, sto den bare til nedfalls. Heldigvis er den ikke blitt til sankthansbål, sier han.

Bestefar til Arild Herigstad kjøpte gård på Vean i Aure i 1938. Da fulgte båten med, og siden har den vært i familiens eie.

– Det eneste vi vet om båten, er at det er en ranværingsbåt (bygd i Rana, red.anm.) bygd rundt 1880 og at den har gått på lofotfiske, sier Herigstad.

Når båten først ble solgt er Herigstad glad for at det ble til en seriøs mann som Arne Eriksen som allerede det første han gjør er å ta båten på en skikkelig drømmeseilas.

Følg Arne Eriksens ferd med Nordlandsbåten på www.facebook.com/projectnarhval

Arne Eriksen går nøye over båten for å forsikre seg om at båten er i stand til å seile fra Trøndelag til Helsingfors.
Arild Herigstad (t.v.) er strålende fornøyd med at den gamle båten fra 1880-tallet skal få seile på havet igjen med Arne Eriksen som skipper.