Utenlandske vogntog, og i særdeleshet østeuropeiske, får ofte skylda for «alt» når noe skjer på norske vinterveier. Er det slik?

Statistikk fra Statens vegvesen viser at de to gruppene må ta litt «delt skyld».

Tre østeuropeere politianmeldt

I perioden 1. oktober 2013 til 1. mai 2014, ble i alt 4556 motorvogner kontrollert av vegvesenet i hele Region Midt. Av disse var nærmere 2900 norske.

I alt ble det utstedt over 360 gebyrer og kjøreforbud, og tre ble anmeldt.

Sett i lys av at de fleste kontrollerte var norske, har også disse flest reaksjoner både når det gjelder gebyrer og kjøreforbud; 167 norske motorvogner fikk gebyr, mot 52 østeuropeiske.

Imidlertid viser statistikken at de norske har en større prosent – det som blir statistisk mest korrekt – enn de østeuropeiske; 5,8 mot 5,3 prosent. Kanskje et overraskende resultat for mange?

Når det gjelder kjøreforbud, ble de utstedt til 50 norske og 27 østeuropeiske motorvogner. Her er det de norske som «vinner» prosentvis; 1,7 mot 2,8 prosent.

Alle de tre motorvognene som ble anmeldt til politiet, var østeuropeiske.

Ingen politianmeldt

Statistikken som omfatter kontrollerte motorvogner kun ved Orkdal trafikkstasjon for perioden 31. oktober i fjor til 1. mai i år, har samme tendens.

I prosent er det flere norske enn østeuropeiske motorvogner som har fått gebyr, mens det i prosent er om lag tre ganger så mange østeuropeiske som norske som har fått kjøreforbud. Ingen ble i denne perioden politianmeldt.

Trygg Trailer

Statistikken, som er utarbeidet etter oppfordring til Statens vegvesen fra ST, har sin bakgrunn i tiltaket Trygg Trailer, som nå er presentert av Statens vegvesen. Dette er et forebyggende tiltak, og en henstilling til alle oppdragsgivere om å rapportere avvik på kjøretøyer som ikke er egnet for norske vinterveier.

Du kan lese mer om Trygg Trailer i STs papirutgave lørdag.