Det er konsulentselskapet Optiman som de siste månedene har utredet lokalisering for en ny regiontravbane i Midt-Norge.

Prishopp

Forrige torsdag kom en revidert rapport fra Optiman, der Klæbu var rangert som nummer én og Orkdal nummer to.

En av de store forskjellene på den opprinnelige rapporten og den reviderte, var kostnadene for orkdalsalternativet. I den første rapporten var forskjellen mellom Klæbu og Orkdal 45 millioner. Nå var den på drøye tre millioner. En viktig årsak til kostnadsøkningen for Orkdals vedkommende, var at man hadde gått fra 1200-metersbane til 1350-metersbane, noe som førte til at flere eiendommer rundt banen ville bli berørt.

– DNTs krav

Styrelederen i Midt-Norge travforbund, Edmund Morewood, har ved to anledninger sagt til ST at det er Det norske travselskap (DNT) som har stilt krav om 1350-metersbane. I gårsdagens ST henviste han til Optimans Kjell Håvard Nilsen, og sa at det var Nilsen som hadde fortalt at DNT hadde kommet med et slikt krav.

Dette kjenner ikke Nilsen seg igjen i.

Møte med DNT

– I den opprinnelige rapporten tegnet vi inn to baneprofiler: 1200 og 1400 meter. Vi valgte å legge oss på 1200 meter.

– 29. oktober hadde vi et møte med DNT, der også Morewood deltok. Der sa generalsekretær Rune Gustavsen Rune at 1200-metersbane var uaktuelt, og at vi måtte velge 1000- eller 1350-zmetersbane. Samme dato møttes en del av styremedlemmene i Midt-Norge travforbund, og Gustavsens uttalelse ble diskutert. I dette møtet ble det bestemt at man skulle gå inn for 1350-metersbane fordi en 1000-metersbane ville gi for korte langsider.

– Så du er ikke kilden på at DNT skal ha krevd 1350-metersbane?

– Nei, jeg refererte bare til at Gustavsen hadde sagt at vi måtte ha 1000 eller 1350. Optiman har ikke funnet på noe på egen hånd.