En fersk bransjeundersøkelse viser at 82 prosent av abonnentene er svært fornøyde med renovasjonstjenestene i Hamos' kommuner.

Hovedfunn er disse:

* God service betyr mer enn lave renovasjonsavgifter

* Kildesortering bidrar til klimakutt

* Bransjemåling gjør bransjen bedre

Hamos er blant de som kommer best ut i en landsomfattende undersøkelse av norske renovasjonsvirksomheter. Til sammen 28 sentrale renovasjonsvirksomheter som dekker 2,7 millioner innbyggere i 145 kommuner, deltok i år i avfallsbransjens renovasjonsbenchmarking (RBM), opplyses det om i ei pressemelding.

– Vi er svært godt fornøyd med resultatene fra undersøkelsen. Det viktigste for oss er å levere best mulig service til innbyggerne, sier driftsleder Torbjørn Evjen i Hamos.

Renovasjonsselskapet, som har base på Grønøra på Orkanger, bestreber seg hele tiden på å finne den riktige balansen mellom driftseffektivitet og kvalitet på kommunens renovasjonstjenester, og driftsleder Evjen sier at de vil bruke benchmarking-resultatene til å se på om det er mulig å kutte noen kostnader på en forsvarlig måte.

Det er kommunene som har ansvar for husholdningsavfallet i Norge, det betyr at de opererer i en monopolsituasjon. Næringsavfall er ikke underlagt kommunenes ansvar, det betyr fri konkurranse blant aktørene i avfallsbransjen.

Det kommer frem i undersøkelsen at det er svært ulike rammebetingelser for drift i forskjellige kommuner. Det resulterer i store variasjoner i renovasjonsgebyret, helt opp til 1900 kroner mellom høyeste og laveste nivå.

Hamos Forvaltning IKS er et interkommunalt avfallsselskap som betjener innbyggerne i Hemne, Agdenes, Meldal, Orkdal, Snillfjord, Skaun, Rindal, Hitra, Frøya, Rennebu og Surnadal kommune.