SNILLFJORD: Tre promille skiller anbudene som Kruse Smith og Veidekke har gitt på en stor jobb på Laksevegen Fv 714 på to strekninger i Snillfjord.

Det melder Statens vegvesen på sine nettsider vegvesen.no.

Vei og tunneler

Den lengste er 3360 meter lang. Den går mellom Snildalssæter og Snildalsli. Mesteparten av vegen går helt utenom nåværende veg. I strekningen inngår Fossantunnelen (744 meter) og Snilldalstunnelen (490 meter) og en 64 meter lang bru over Snildalselva. Innen 1. juli 2017 skal denne vegen være klar til bruk.

Den andre strekningen er 870 meter lang. Den går gjennom et massetak ved Våddåneset lengre øst. Massen herfra er brukt på prosjektet E39 Harangen-Høgkjølen. Denne strekningen skal åpnes før året er omme.

Flere utenlandske

Det laveste er på 273 651 millioner kroner. Det er gitt av Kruse Smith. Veidekkes anbud er på 274 464 millioner. Ytterligere seks anbud har kommet inn. Utenlandske entreprenører står helt eller delvis bak tre av dem.

Skanska holder tredjeplassen med et anbud på 287 mill. Nummer fire er den tsjekkiske entreprenøren Metrostav BeMo, som vil ha 299,2 mill.

Ossa fra Spania er nummer fem med 308 mill., Peab nummer seks med 317,9 mill., og et arbeidsfellesskap mellom M3 Anlegg og det spanske firmaet Aldeso er nummer sju med 320 mill. Høyest ligger LNS med 342,2 mill., skriver vegvesen.no.

Kostnadsoverskridelse

De to strekningene inngår i hvert sitt delprosjekt i vegpakken Laksevegen, og er en del av Fase 1 i utbygginga.

Delprosjektet Vei forbi Krokstadøra ble, som omtalt flere ganger tidligere her i ST, tatt ut av Fase 1 grunnet kostnadsoverskridelser på ca 300 mill. kroner. Prosjektet overføres til Fase 2 og blir en del av kryssinga av Åstfjorden.