– Ut første kvartal (januar-mars) har vi 210 prosent måloppnåelse. Det er best i hele landet, sier Håvard Gustad, daglig leder ved Nardo Bil Orkanger.

Offisiell oppstart av Volvo-salg ved Orkanger-bedriften var i april i fjor. Volvo Car Norway (importøren) forventet at de skulle selge 55 nye biler i 2014. Resultatet ble 85 nye Volvoer.

– Butikken går veldig bra, oppsummerer Gustad.

«Ryddet opp»

Det var han som i 2008 etablerte den første kontakten med Nardo Bil, med tanke på et mulig samarbeid. Den gang ble det ikke noe av. Men i 2013 var «sammensmeltinga» et faktum.

Med Nardo Bil inn på eiersida (se faktaboks) ga det samtidig Bjørnstad Bil mulighet til å «rydde opp»: Salg av MC, båt og tuning (oppgradering av motorer) ble avviklet.

Ønskede endringer

I stedet ble det fokus på færre ting, og rendyrking av bilmerkene Volvo og Nissan.

– Vi ønsket endringer. Ingenting ble tredd nedover hodet på oss, forklarer Gustad, som sier at endringene var «oppskriften for å få til god butikk i framtida».

I år har Volvo Norge bestemt at Nardo Bil Orkanger skal selge 90 nye Volvoer.

– Men hva med Nissan?

– Vi solgte 80 nye biler av dette merket i fjor også. 60 prosent av dem var elbilen Nissan Leaf, svarer Gustad.

– God arbeidsmoral

Og bare for å ta det med: I fjor solgte de 231 bruktbiler av ulike merker. I år er målet 240.

– Vi har en ekstremt god arbeidsmoral i laget, sier han.

– Har dere feiret kjempesalget av Volvo for de tre første månedene i år?

– Nei, vi har ikke rukket det ennå. Vi gikk rett på neste oppgave; kvartal nummer to (mars-juni), ler Gustad.

Leasing

De 18 ansatte i lokalet på Bårdshaug vest gleder seg nå til lanseringa av den nye Volvo XC90 i slutten av mai.

– Vi har ekstremt tro på de neste fem åra. I løpet av tre og et halvt år skal hele modellprogrammet til Volvo endres. Det betyr at den nye XC90-en i 2019 blir Volvos eldste bilmodell, poengterer Gustad.

– Det sies at leasing av biler er blitt en trend?

– Ja, det er veldig aktuelt nå. En tredjedel av de nye Volvoene vi leverer, er leasing. I Europa er dette stadig mer vanlig. Folk vil ha problemfritt og forutsigbart (økonomi) bilhold, forklarer han.

Fem punkter

Gustad setter opp disse punktene når han skal oppsummere Nardo Bils inntog på Orkanger:

* Gjorde daværende Bjørnstad Bil mer profesjonell.

* Orkanger-bedriften fikk tilgang til ny og bedre kompetanse.

* De fikk selge bilmerket Volvo.

* Økonomien i virksomheten ble bedret.

* Gir organisasjonen stor entusiasme ved å være en del av et veldrevet bilkonsern.

Nardo Bil Orkanger solgte sin første Volvo i oktober 2013. Håvard Gustad er i dag daglig leder ved Nardo Bil Orkanger. Han kom inn i bedriften i daværende Bjørnstad Bil som bilselger i 1997. To år senere ble han daglig leder.