Samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen (Frp) fikk tirsdag formiddag se ett av alternativene til ny E39 gjennom Orkanger: Over Bårdshaug langs eksisterende fv. 710 til Gjølme.
Han ble ikke imponert.
– Vi ønsker primært en E39 med god trafikkavvikling. Vi ønsker ikke E39 med flere rundkjøringer. Og helst ikke gjennom et tettsted, sa han.
Som kjent åpnes E39 på strekningen Høgkjølen-Harangen i høst. Trafikken vil da flyttes fra Hemneveien på Fannrem til Skjenalddalen, ned til Gjølme og derfra til E39.
Statens vegvesen har vurdert fire alternativer for ny E39 gjennom Orkanger:
* Gjølme-Grønnøra-Gammelosen
* Over Bårdshaug langs eksisterende fv. 710
* Gjennom Evjen
* Vollen – Fannremsmoen.
Statens vegvesen anbefaler å gå videre med Evjen-alternativet.
Ny E39 gjennom Orkanger tidligst står ferdig om ti år, men trolig tar det 15-16 år.
– Er det aktuelt å framskynde bygginga med bomfinansiering?
– Nei, nei! Jeg fryser på ryggen når jeg hører det ordet, sa samferdselsministeren, som uttalte at nå er det viktig å få veien inn i Nasjonal Transportplan (NTP).
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er nå på en fire dagers kjøretur. Tidsrom: 22.-25. juni. Han skal tilbakelegge nær 1500 km på Rv3 og E39 fra Oslo via Sør-Trøndelag og Møre Romsdal ned til Kristiansand.