Samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen (Frp) fikk tirsdag formiddag se ett av alternativene til ny E39 gjennom Orkanger: Over Bårdshaug langs eksisterende fv. 710 til Gjølme.

Han ble ikke imponert.

– Vi ønsker primært en E39 med god trafikkavvikling. Vi ønsker ikke E39 med flere rundkjøringer. Og helst ikke gjennom et tettsted, sa han.

Som kjent åpnes E39 på strekningen Høgkjølen-Harangen i høst. Trafikken vil da flyttes fra Hemneveien på Fannrem til Skjenalddalen, ned til Gjølme og derfra til E39.

Statens vegvesen har vurdert fire alternativer for ny E39 gjennom Orkanger:

* Gjølme-Grønnøra-Gammelosen

* Over Bårdshaug langs eksisterende fv. 710

* Gjennom Evjen

* Vollen – Fannremsmoen.

Statens vegvesen anbefaler å gå videre med Evjen-alternativet.

Ny E39 gjennom Orkanger tidligst står ferdig om ti år, men trolig tar det 15-16 år.

– Er det aktuelt å framskynde bygginga med bomfinansiering?

– Nei, nei! Jeg fryser på ryggen når jeg hører det ordet, sa samferdselsministeren, som uttalte at nå er det viktig å få veien inn i Nasjonal Transportplan (NTP).

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er nå på en fire dagers kjøretur. Tidsrom: 22.-25. juni. Han skal tilbakelegge nær 1500 km på Rv3 og E39 fra Oslo via Sør-Trøndelag og Møre Romsdal ned til Kristiansand.

Ministerbesøk på Orkanger. Fra venstre: Ordfører Gunnar H. Lysholm, varaordfører Oddbjørn Bang (Sp), samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Joar Syrstadeng, Orkdal Høyre.