Det slås fast i høringsuttalelsen Trondheim havn har kommet med til kommuneplanens arealdel.

Les Trondheim havns høringsuttalelse her

– Umulig med skjerming

I uttalelsen kommer det fram at skjerming mot Råbygda kun vil være mulig dersom det blir bygd ut et større areal mot vest enn det som ligger i Orkdal kommunes planforslag.

Prosjektansvarlig for Trondheim havns utbygging på Orkanger, Rolf Aarland, forklarer det slik:

– Det vil være umulig med skjerming, fordi hele havnefronten da må benyttes til kai, og da vil det bli liggende skip der.

Dermed vil det ifølge Aarland bli slik at Grønøra vest vil se finere ut fra Råbygda med den ekstra utbyggingen mot vest enn uten.

Ønsker dialog

I havnas høringsuttalelse står det at man med kommunestyrets forslag vil se rett inn i havneområdet, fordi en utbygging i dette formatet ikke vil gi rom for skjermingstiltak mot Råbygda.

Dette er et tema Trondheim havn ønsker å diskutere med Råbygda vel, men så langt har ikke velforeningen ifølge havna vært interessert i en slik dialog.

– Vi har ikke oppnådd samme dialog med Råbygda vel som med Båtklubben Terna og Nerøra vel, skriver havna og understreker at de må akseptere at Råbygda vel er imot en utbygging mot vest.

– Det er imidlertid noen aspekter ved dette vi mener burde vært diskutert, skriver havna og trekker fram tiltakene som vil skjerme både mot støy og innsyn dersom det blir en utbygging som er i tråd med det Trondheim havn selv ønsker.

Fra bil til båt

Bakgrunnen for at Trondheim havn ønsker en omfattende utvidelse på Orkanger, er den sterke veksten i skipstrafikken samt målet om å få godstransport bort fra veiene og over på sjø. Dette er et nasjonalt mål.

– Skal vi greie dette, må vi lage en moderne havn der det er plass til tre skip samtidig. Dette krever tre kaiplasser. Orkdal kommunes forslag, som ikke har noen utfylling mot Råbygda, gir kun to kaiplasser.

Kø for kai

Trondheim havn ser allerede en utvikling der veksten i sjøtransporten er økende, noe som betyr redusert godstransport med bil.

– Skal denne utviklingen fortsette, er det helt avgjørende at vi har havnefasiliteter som gjør sjøtransport mer attraktiv enn biltransport. Vi kan ikke lage en havn der skipene må ligge i kø for å få komme inn til kai, sier Aarland og viser til et eksempel fra Trondheim.

Sluttet med båt

– Danske Maersk sluttet å bruke båt til Trondheim. Rett og slett fordi det tok altfor lang tid før de kom til kai. Hurtigruten lå der i fem, seks timer, og Maersk måtte vente. Det førte til at selskapet valgte tog og bil i stedet. Konseptet som planlegges på Grønøra vest, er kort liggetid for skip og rask behandling av godset før det kjøres ut. Utgangspunktet er at her skal ting skje kjapt. Dersom havna som knutepunkt skal bli en suksess, trenger vi det arealet vi har skissert, sier Aarland.