- Det har skjedd før også, sier daglig leder hos Orkla Shipping, Atle Olav Larsen, da han får høre om Isabel Pettersens uhell.

Både tyngre og lettere kjøretøy har blitt påført skader som følge av veiens beskaffenhet, ifølge Larsen. Han bekrefter at veien til tider er i svært dårlig forfatning, og at det trengs et betydelig løft for å få den på et akseptabelt nivå.

- Også om vinteren er det problem i forhold til brøyting. Meg bekjent er det Mardahl maskin som trår til på eget initiativ når det er på det verste, uten at jeg tror de får noen kompensasjon for de, sier Larsen.

Helt feil

Han er kjent med at det er tatt et initiativ til en prosess der det foreslås at aktørene skal ta seg av vedlikeholdet på veien.

- Etter min oppfatning blir dette helt feil. Hvis næringsaktørene skal begynne å ta kostnadene på infrastrukturen havner vi på ville veier. Orkdal kommune har markedsført seg som industrikommune nummer 1. Er det ønskelig å få næringsliv til kommunen kan man ikke pålegge disse å betale for veivedlikehold. Jeg regner med at Isfjord Norway ikke ble presentert for en slik problemstilling, da antar jeg de ikke hadde valgt å etablere seg her, sier Larsen.

Mange klager

Han sier videre at han er kjent med at flere som arbeider i området har vært i kontakt med Orkdal kommune og klaget på veiens beskaffenhet i lengre tid.

- Det er forresten ikke lenge siden veien skiftet navn, og det var det Orkdal kommune som bestemte. Det må vel bety at de faktisk erkjenner å ha et ansvar for veien?

Haster

Geir-Ove Sumstad, som er teknisk sjef i Trondheim havn, bekrefter at det har vært møtevirksomhet mellom næringslivet og kommunen.

- For vår del har vi spilt inn en del ønsker og krav. Det er eksempelvis ikke gang- og sykkelvei langs traseen, og det er selvsagt en utfordring med så mye tungtransport som foregår, sier Sumstad, som mener det er viktig at man kommer fram til en avtale.