Kameraet i Storsandtunnelen mellom Thamshavn og Viggja ble satt i drift ved årsskiftet 2006/2007, mens boksen i Mannsfjelltunnelen mellom Buvika og Børsa begynte å «fange» biler først i juli 2007.
Siden oppstarten har de to fotoboksene på E39 «tjent» ganske nøyaktig 60 millioner kroner (se faktaboks lenger ned på sida).
Og trenden er følgende:
¤ Kameraet i Storsandtunnelen har langt flere driftstimer enn kollegaen.
¤ Men boksen i Mannsfjelltunnelen tar inn mye mer penger enn den andre.
Rekordåret var i 2013, med ei inntekt på 9,7 millioner kroner.
I 2015 tok de to fotoboksene inn til sammen 4 174 900 kroner, hvor boksen i Mannsfjelltunnelen alene tok inn 3 154 300 kroner.
Og det til tross for at Storsandtunnelen har vært i drift hele 5384 timer, mot 2075 timer i Mannsfjelltunnelen.
Førerkortbeslagene i 2015 var jevnt fordelt, med åtte i Mannsfjelltunnelen og sju i Storsandtunnelen.
I løpet av året er hele 1 653 854 kjøretøy kontrollert på strekningen. 28 sjåfører ble anmeldt etter for stor fart i Mannsfjelltunnelen, som «fanger» trafikk i retning Orkanger. 17 ble anmeldt for det samme i Storsandtunnelen, i motsatt retning.
Av totalt 1857 forelegg i løpet av året, ble 1768 av dem vedtatt.
Fotoboksinntekter nye E39:
¤ 2015 ca 7,5 mill.
¤ 2014 ca 9,3 mill.
¤ 2013 ca 9,7 mill.
¤ 2012 ca 3,8 mill.
¤ 2011 ca 8,5 mill.
¤ 2010 ca 7,3 mill.
¤ 2009 ca 4,5 mill.
¤ 2008 ca 3,3 mill.
¤ 2007 ca 5,9 mill.
PS! Tallene viser inntekter fra fotoboksene i både Mannsfjelltunnelen og Storsandtunnelen.