Nye biler er blitt driftssikre, vedlikeholdsfrie og mer komfortable. Men ikke alle importerte biler har solid understellbehandling mot rust. Ofte er det slik at bilen har et vokslag og et pvc-belegg på utsatte steder.

Men på norske vinterveger er tektylbehandling løsningen. Uten er resultatet rustskader på understell, skjermer og ikke minst bremser. Rustne bremser må skiftes.

Bremsefeil

Mens tidligerustdannelser på karosseri og understell først og fremst er et spørsmål om bilens utseende og bruktbilverdi, er rustskader på bremser en trafikkfare. Rust som utvikler seg på klossene fører til at klossene hindres i å bevege seg. Rustskader på bremsrør kan føre til at bilen mister bremsene.

- Vi merker at bilene stadig hyppigere blir utsatt for rustskader. Spesielt biler som går mye på de større riksvegene og i byene, sier Åge Berg.

Behandling

For bileieren er det viktig å tenke på hvor han eller hun kjører og hvorvidt bilen har fått tilstrekkelig understellbehandling. En total tektylbehandling koster mellom tre og fire tusen kroner.

En slik behandling gir bilen bedre verdi på sikt. Men selv ikke en tektylbehandling varer evig. Hvis EU-kontrollen sier bremsefeil, så ikke bli overrasket. Det er den mest vanlige feilen knyttet opp til trafikksikkerhet på nesten alle biler som kjører på saltede veger.

Strategi «bar veg»

Vegvesenet kaller det strategi bar veg. Salting for å holde vegen isfri når temperaturen svinger rundt nullpunktet. - Ikke noe så middel langt erstatter saltet for å øke trafikksikkerheten, sier Tor Ivar Solem i Statens Vegvesen.

Strekningen av E39 til Forve bru. Fra krysset ved Shell på Bårdshaug øst og til krysset riksveg 710/714. I vårt distrikt er dette veger som blir saltet jevnlig.

Les mer om saltproblemene på bilsidene i ST 15. november.

Foto: Per Snekvik