I tillegg til ren motorsport er det aktuelt å få øvingsbane for politi, kjøreskoler og ambulanser, skiarena for sprintløp, sykkelbane og kulturscene. Et samarbeid med ridemiljøet er også nevnt.

På et informasjonsmøte i Skaun samfunnshus tirsdag kveld ble planene presentert. Skaun motorsenter skal bi et motorsportssenter for trondheims-, gauldals- og orkdalsregionen. Det eksisterer ikke et så komplett motorsportssenter noe sted i fylket, og ifølge initiativtakerne bak senteret i Vennamarka er interessen allerede stor både fra Trondheim, Gauldal og orkdalsregionen.

Relativt lav pris

Senteret er kostnadsberegnet til 9,5 millioner kroner, som anses for å være en relativt lav pris for et så stort og innholdsrikt anlegg. Det vises til meget gode grunnforhold og en egnet topografi som forklaring på at prisen er såpass lav.

Dette planlegges finansiert slik: spillemidler 2,2 millioner kroner, offentlige bidrag (fylkeskommune, berørte kommuner) 1,5 millioner kroner, sponsorer 1,5 millioner kroner, lån 3,5 millioner kroner og dugnad til omlag én million kroner.

Både Skaun og Orkdal kommune har bidratt med 100 000 kroner hver til forprosjektet. Reguleringsplan for området skal lages i løpet av sommeren.

Omfattende

Det er Orkla Motorklubb som står bak de omfattende planene. Under informasjonsmøtet ble det reist innvendinger mot dimensjonen på anlegget. Møteleder Jan Ole Sund forklarte det med at myndighetene, deriblant Fylkesmannen, ønsket å samle mest mulig i ett stort senter i stedet for å ha mange små spredd omkring.

Per i dag er det klart at motorsentret vil inneholde følgende aktiviteter:

* Motocross

* Gocart

* ATV

* Trial

* Supermotard

* Drifting

* Snøscooter

* Paintball

* Knøttecross

Mange aktiviteter

Men det vil også bli en rekke andre aktiviteter i Vennamarka. Kjøreskoler har meldt interesse for å ha øving til blant annet glattkjøring, øvingsarena for politi og ambulanser er nevnt, det legges opp til friluftsaktiviteter og kulturaktiviteter.

Det som også synes klart, er at motorsentret vil komme flere enn motorentusiastene til gode. Det har blant annet vært kontakt med skimiljøet i Skaun om å benytte området til sprint, sykkelbane er diskutert og under møtet ble det foreslått et samarbeid med ridemiljøet.

På området skal det bygges garasje/verksted der det blir mulighet for mekking. Et samarbeid med skolen er aktuelt slik at motorsportssenteret kan bli et alternativt læringssted for skoletrøtt ungdom.

Tre helger

Anlegget skal holde NM-standard i flere grener. Det vil bli norgesmesterskap tre helger i året. Det er i disse helgene at det vil bli merkbart økt trafikk til Vennamarka.

Ellers vil sentret være åpent fra 17 til 21 på hverdagene og fra 10 til 16 på lørdager. Det vil bli regulert strengt hvor mange som kan kjøre til enhver tid, og det er satt en maksgrense på hvor mange som kan være i aksjon samtidig.

Støyberegninger, utført av Multiconsult, viser at det inne på banen vil bli rundt 55 desibel, i en litt større omkrets er støyen beregnet til 45 desibel. I ytterkanten av dette området bor senterets nærmeste nabo.

Deler av anlegget skal graves ned i terrenget, og det vil også bli satt opp støyskjerming.

Går alt etter planen, blir det anleggsstart våren 2009, og banen kan tidligst stå ferdig sommeren/høsten 2009.

Mange hadde møtt fram på informasjonsmøte om motorsportssenter i Skaun.