Orkdal kommune har over flere år forsøkt å følge opp forurensingssituasjonen på denne eiendommen på Fannrem. Det har vært ulike leietakere av bygningene på eiendommen et steinkast unna «Kjøttskjærern», og det har samtidig rådet usikkerhet om hvem som har vært ansvarlig for avfallet.

I tillegg til bruktbiler, står det kjøledisker, en gammel lastebil, et båtskrog i stål, trailerhenger og gamle bildekk på eiendommen.

I et brev 26. januar i år mottok eier av eiendommen et brev fra Orkdal kommune: Rydd opp! Like etter kom det et svar om at ryddearbeidet var vanskelig i vinterhalvåret. Siden har ikke partene vært i dialog med hverandre.

Nå er det midten av august. Snøen er også vekk på Fannrem. Men det er ikke rotet.

Hovedutvalg forvaltning i Orkdal kommune, som har møte onsdag denne uka, foreslår nå å pålegge eieren av eiendommen å rydde opp alt lagret avfall og gjenstander som ikke tilhører bruktbilvirksomheten innen 30. september i år.

Det kreves samtidig at kvitteringer for levert avfall til godkjent avfallsmottak eller kvitteringer for videresalg sendes kommunen innen samme frist.

Dersom dette ikke skjer, foreslår hovedutvalget å ilegge eieren tvangsmulkt på 2500 kroner per uke fra fristdatoen.

Et båtskrog i stål og en trailerhenger er blant tingene som står på eiendommen.