Arbeidet med å sprenge den 744 meter lange Fossantunnelen og den 490 meter lange Snilldalstunnelen begynte i september i fjor.

Snilldalstunnelen hadde gjennomslag i slutten av januar. Nå er også Fossantunnelen ferdig drevet, opplyser Statens vegvesen.

– Tunneldrivinga har gått smertefritt og helt etter planen. Det har vært godt fjell å sprenge tunnel i og lite vannlekkasjer. Målet var å bli ferdig til påske og det klarte vi, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen.

Neste steg er innredning av tunnelene

– I Fossantunnelen skal vi framover renske opp sålen og begynne med rørlegging. Denne biten av arbeidet er vi ferdige med i Snilldalstunnelen. Den blir asfaltert uka etter påske, forteller Karlsen.

Bygging av én av portalene på Snilldalstunnelen pågår også. I tillegg er et felles teknisk bygg for de to tunnelene under oppføring. Det tekniske bygget skal sørge for strøm og telekommunikasjon i tunnelene.

Prosjektet i Snilldalen innebærer å bygge 3,1 kilometer ny veg, inkludert de to tunnelene. Veglinja mellom Snilldalstunnelen og Snilldalselvbrua er ferdig sprengt. Det gjenstår ennå noe sprenging i veglinja helt nederst i Snilldalen.

Etter påske kommer et knusverk til anleggsområdet. Store mengder stein fra tunneldrivinga ligger lagret, hovedsakelig mellom tunnelene.

– Med knusverket på plass kan vi begynne å knuse stein som skal brukes til å bygge sjølve vegen, sier Karlsen og legger til:

– Totalt sett ligger vi godt an tidsmessig. Entreprenøren har frist på seg til å åpne nyvegen for trafikk 1. juli neste år. Slik det ser ut nå, skal vi nok klare å åpne vegen noe tidligere, men et mer eksakt tidspunkt får vi komme tilbake til seinere.