MELDAL

Sist torsdag sluttet nemlig fylkesutvalget seg til at Thamshavnbanen skulle bli fredet i fredningsklasse A, den høyeste av dem alle.

- Det er helt glimrende at vi får støtte fra fylkesutvalget. Det er akkurat sånne uttalelser vi trenger for å komme dit vi vil med banen, sa museumsbestyrer Asle Bjørgen.

Opprinnelig stand

Uttalelsen fra fylkesutvalget kom som en uttalelse i forbindelse med nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen. Thamshavnbanen ble foreslått av Jernbaneverket til fredning i høyeste klasse, noe som ville endre arbeidsmåten på banen.

- Det vil innebære at banen skal være i den forfatning den var i perioden 1908-1983, altså da den var i drift. Nå driver vi allerede i dag etter den malen. Men dersom utkastet til verneplanen blir vedtatt vil slik den er, vil det føre med seg en del ekstraarbeid, sa Bjørgen.

I utkastet ble Solbusøy og Bårdshaug stasjon spesielt nevnt for å tilbakeføres til det gamle. Dette ville nødvendigvis kreve penger, og det ble spesielt påpekt i fylkesutvalget.

Status

Bjørgen mente den store fordelen med et eventuelt fredningsvedtak, var at banen fikk stadfestet sin unike posisjon i norsk jernbane.

Sommeren var snart over, og med den også høysesongen for Orkla Industrimuseum. Asle Bjørgen kunne fortelle at totalbesøket viste en liten oppgang til og med juli.

- Vi flyter på gruppebesøkene i større grad enn tidligere. Den tilfeldige dagturisten er det færre av, sa museumsbestyreren.

thor.kleven@avisa-st.no