- I realiteten står det mellom en skole som kun satser på akademikere og en som også tar hensyn til praktikere.

Slik ordla fylkesordfører Tore O. Sandvik seg under et møte i regi av Arbeiderpartiet på Løkken Verk onsdag formiddag, og pekte på dette som et av hovedskillene mellom Høyre og Arbeiderpartiets skolepolitikk.

Han mener Orkland kommune med et svært oppegående industri kan bli en framtidig mønsterkommune ved å få til et helhetlig løp mellom skole og næringsliv, der fokuset rettes mot fagarbeideren.

- I dagens skole er det for sterkt fokus på akademisk utdanning og vi overser alle de som har talent for praktisk arbeid. En fjerdedel av guttene faller fra i videregående skole. I realiteten har de falt fra tidligere, men det er ikke tillat å slutte i ungdomsskolen, sier Sandvik, som mener mye av årsaken er at innholdet i skolen føles irrelevant for elevene.

Les også: Sjokkvalg på Follo

Aldri «praksissvak»

Partiet vil derfor innføre «Den praktiske skolesekken» for å la elever oppleve, utforske og lære fag og ferdigheter på en måte som i større grad enn i dag er praktisk og relevant. Dette vil etter deres mening skape bedre sammenheng mellom teori og praksis i skolen, og gi elevene større mulighet til å lære i dybden.

- I norsk skoledebatt brukes gjerne begrepet «teorisvak.» Vi hører sjelden begrepet «praksissvak», og det sier noe om hvor vi har fokus, sier Are Hilstad, ordfører i Meldal.

De øvrige partikollegene som var samlet på Bergmannskroa var partiets stortingskandidat Eva Kristin Hansen, leder i fellesstyret for Orkland Arbeiderparti, Trude Tevik Gulbrandsen, Finn Hoff fra Orkdal og Odd Arild Svartbekk fra Meldal. I tillegg møtte Pål Sture Nilsen fra LO, som også står på partiets stortingsliste.

Skeptisk til testing

Lærertetthet for å sikre mer tid til hver elev er en fanesak for partiet. Dette skal realiseres gjennom å ansette 3 000 flere lærere i grunnskolen. De vil fjerne det de kaller «tidstyver», det som i praksis er kravene til dokumentasjon og rapportering, og vil innføre en lese-, skrive- og regnegaranti.

Eva Kristin Hansen mener at «PISA-kjøret», som hun kaller det, tar bort litt av det som bør være fokuset i skolen.

- Mange lærere føler at testingen er fremmed for selve lærergjerningen og den jobben de faktisk skal gjøre, sier hun.

Omstilling med nytenking

- I framtida vil vi trenge mange flere som behersker et fag. I et land der antallet yrkesaktive synker, er det åpenbart at vi trenger fagarbeidere, sier Sandvik, som også mener datakoding må inn i norsk skole som et verktøy både for praktikere og teoretikere.

Han mener at nøkkelen til vellykket omstilling i Norge betinger at praktikere finner løsninger sammen med teoretikerne.

Odd Arild Svartbekk har ved selvsyn sett at elever i åttende klasse blomstrer når de får delta i praktiske valgfag, eksempelvis ved å få ansvaret for å bygge lekestuer.

- De gleder seg til praksisdagen, og endelig ser de nytten av å kunne matematikk når de skal anslå materialbehov og beregne vinkler. De ser at faget faktisk har en nytteverdi, og det får man lite forhold til i den akademiske måten å lære på, sier han.

Partiet mener det er viktig å styrke fellesskolen, framfor for å stimulere til framvekst av ytterligere kommersielle privatskoler.

- Fellesskolen er det viktigste virkemidlet vi har for å bygge tillit mellom folk i det norske samfunnet, sier Tore O. Sandvik.

Les også: - Maks 15 elever per lærer

Skolepolitikk er et av de områdene som i følge Arbeiderpartiet viser skillelinjene i norsk politikk. Foto: Steinar Larsen