Strekningen Svorkmo-Skjøtskiftet nord for Løkken, kalt Klingliene, har alltid vært et trafikalt problem, spesielt på vinters tid. En utbedring av strekningen på fylkesvei 700 har vært inne i Nasjonal Transportplan (NTP) uten å bli prioritert.

Fylkene tok ved årsskiftet 2009-2010 selv over ansvaret for fylkesveiene, bortsett fra de som tilhører stamnettet i Norge. I fylkets vegplan var det lagt inn utbedringer av fylkesvei 700 (Svorkmo-Berkåk) for drøyt 40 millioner kroner i 2011-2012.

Prosjektet i Klingliene, med tunnel gjennom Klinghåmmårn og utbedring av Skjøtskift bru, ble først kostnadsberegnet til drøyt 40 millioner kroner. Vegvesenet kom deretter med nye kostnadsberegning: 62-77 millioner kroner. Konklusjon: For dyrt.

Politikerne i samferdselskomiteen på fylkestinget blir onsdag denne uka orientert om status for prosjektet. Samtidig presenterer Statens Vegvesen tre ulike forslag til utbedring: billig, mellomløsning og dyrere løsning.

Da tunnelprosjektet ble vurdert for kostnadskrevende, ble det besluttet å utarbeide to reguleringsplaner på strekningen; Skjøtskift bru og Klinghåmmårn.

Det er antikvariske utfordringer på strekningen på grunn av dagens og gammel linje for Thamshavnbanen, og reguleringsplanarbeidet for Klinghåmmårn strandet på grunn av verneinteressene.

Reguleringsplan for Skjøtskift bru ferdigstilles april 2014. Planarbeidet er noe forsinket på grunn av fraviksøknad på bygging av smalere bru enn hva håndbøkene tilsier. Denne er nå innvilget.

Les om utbedringsforslagene i tirsdagens ST (papir) og se hvilken strategi som Vegvesenet anbefaler. Endelig vedtak blir tatt på et senere tidspunkt.