Da er du ønsket til et møte på Bårdshaug herregård mandag kveld, hvor alle gode ideer skal hentes fram i lyset.

– Målet er å skape næringsutvikling i forhold til det dalføret har å by på. Ved å dra veksler på hverandre kan vi få fram opplevelser og tilbud som kanskje ikke er kjent i dag, sier Ane Haugen Wexelsen i Orkla landbruk.

Spekter av ideer

Navnet på prosjektet er Thamsriket, og ei styringsgruppe er i gang med å spore opp lokale aktører som har noe å tilby.

– Det kan være alt fra hjortebrølsafari til lefsebaking til såpeproduksjon, sier Wexelsen.

I styringsgruppa sitter hun sammen med hotelldirektør Arve Tokle ved Bårdhaug herregård, museumsdirektør Torbjørn Lefstad ved Orkla Industrimuseum og Berit Arntsen, daglig leder for Næringshagen i Orkdalsregionen.

– Vi i gruppa er enige om en raushetsplikt. Ved å dele det vi har av ressurser, kan vi komme langt i regionen vår, sier Wexelsen.

Knytte kontakter

Både bedrifter, lag, organisasjoner og enkeltpersoner inviteres til å komme med sine produkter eller opplevelser.

– Ved å bli klar over hva som finnes i området, kan vi knytte kontakter og kjøpe varer og tjenester av hverandre, sier Tokle.

De to nevner lokalproduserte såper på hotellrommene som et eksempel på hva som er mulig.

– Bare fantasien setter grenser. Overnattingstur, gårdsbesøk, kunst, håndverk, salg av produkter. Ingen ideer er for små, selv om man kanskje kan tilby en opplevelse kun én gang i året, sier Wexelsen.

– Velkommen med ideer

Mandag kveld blir det et møte på Bårdshaug herregård, hvor alle som har ideer er velkommen.

– De som kommer må gjerne forberede seg på å fortelle i fem minutter om ideen sin, sier Tokle.

Wexelsen sier at «Den Gyldne Omvei» på Inderøy og «Reisen til fjellet» i Rennebu er med i bakhodet, men at det er usikkert hva man ender opp med i Thamsriket.

– Vi må i alle fall vite om hverandre for å kunne selge hverandre. Dette vil gi oss muligheter til å inngå lokale avtaler, sier Tokle.

Studentprosjekt

I vinter jobbet fire studenter fra NTNU i Orkdal og Meldal i tre uker. De fikk stikkordet Thams, og skulle komme med næringsutviklingsideer.

– Det kom det fram gode ideer. Vi bestemte oss derfor for å ta dette videre, sier Wexelsen.