Trøndelag

Det sier Gunn Iversen Stokke (Sp) fra Skaun, som fra 1. januar fikk tittelen hovedutvalgsleder for vei i nye Trøndelag.

Hun hadde samme tittel i Sør-Trøndelag også, men nå med langt mer vei å holde styr på.

— Nye Trøndelag eier til sammen 660 kilometer med vei. Vi er dermed største veieier i Norge, sier Stokke.

Ulik prioritering

Hun går nå inn i en intensiv periode for å gjøre seg kjent med nyfylket.

— Jeg føler jeg kjenner veinettet i gamle Sør-Trøndelag godt. Det samme kan sies om de områdene som ligger lengst sør i gamle Nord-Trøndelag. Men i enkelte områder i nord er jeg ganske ukjent. Jeg vil bruke ledige stunder til å kjøre rundt, og da vil jeg invitere meg selv på besøk til de respektive kommunene, sier hun.

— Hvordan har Sør- og Nord-Trøndelag forvaltet sine veinett?

— Helt forskjellig. Mens vi i Sør-Trøndelag har prioritert å bygge flere nye veier, har Nord-Trøndelag hatt mer fokus på å ta etter etterslepet, med asfaltering og forsterkninger.

En livsstil

Hun er også forberedt på at det å være veisjef for et så stort fylke kan være en uriaspost.

— Det er vel ganske sjelden vi som har et slikt verv får klapp på skuldra. «Alle» klager jo på at de har dårlig vei. Samtidig vet vi at det skal svært lite til av tiltak for at det betyr mye for enkelte.

— Hva med ditt eget timeforbruk når du nå får ansvaret for et mer enn dobbelt så stort fylke?

— Det tør jeg ikke tenke på. Nå i starten er jeg forberedt på at det blir veldig hektisk, men det normaliserer seg nok etter hvert. For meg er det å drive med politikk blitt en livsstil.

— Og du skal ikke søke om fritak fra kommunestyret i Skaun?

— Nei, det er et veldig greit verv, sier Stokke, som i rollen som fylkespolitiker fortsatt skal ha «hovedkontor» i Trondheim, men med tilgjengelig kontorplass i Steinkjer.

Minst ti timer

Et litt kuriøst spørsmål for å gi et bilde på hva det innebærer å ha ansvaret for flest kilometer vei i Norge i landets nest største fylke, er følgende:

— Hvor lang tid bruker du på å kjøre fra det sørligste til det nordligste punktet i nye Trøndelag?

— Oj! Det er langt. Det blir altså en kjøretur fra helt sør i Oppdal, og da spørs det hvor du skal helt nord i fylket; skal du ut mot kysten eller til svenskegrensa? Men at det fort tar ti timer, som et grovt anslag, tror jeg det gjør. Det blir i hvert fall mer enn en Oslo-tur fra Trøndelag. Vi snakker om veldig store avstander, og det krever enda mer nøye planlegging enn før. Det blir nok mer tidsforbruk både i bil og på hotell fra nå av, sier Gunn Iversen Stokke.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300