Hemne/Halsa

— Vi spiller nok trumfen i dag, sier Helga Hjorthol, som er sentral Hemne-sida av den interkommunale aksjonen.

— Målet nå er å få midler over revidert statsbudsjett, sier hun.

Én delstrekning i Hemne og to i Halsa gjenstår før E39 gjennom Vinjefjorden kan anses som ferdig. Delstrekningen Staurset i Hemne til Rendalen i Halsa er ferdig. Folk venter utålmodig på resten.

Mannsterke Frp

Fire stortingspolitikere; Torhild Aarbergsbotten, Helge Orten (begge Høyre), Lill Harriet Sandaune (Frp) og Pål Farstad (V) deltok på busstur fra Halsa til Hemne i går. Det var aksjonsgruppa, som har stått i spissen for at ca. 90 personer har strikket 265 meter med symbolsk gulstripe, som sto bak.

— Bra med humor! Man trenger ikke skrive sinte leserbrev for å få fram budskapet, sier Sandaune til ST.

Frp stilte mannsterke, med varaordfører Bjørn Eidsvoll og partileder Bjarne Sæther fra Hemne, Anita Gilde på fylkestinget i Sør-Trøndelag og altså Sandaune fra Stortinget.

— Vi skal legge press på for at strekningen blir fullført, sier Sandaune.

— Gjør alt jeg kan

Torhild Aabergsbotten (H) har som mål å få prosjektet Stormyra-Betna inn i Nasjonal Transportplan, og å få den inn i revidert statsbudsjett med oppstartmidler. De to fylkeskommunene har bidratt med til sammen 50 millioner. Ifølge Helga Hjorthol trengs en tilleggsbevilgning på 70 millioner.

Aarbergsbotten lover å gjøre det hun kan for å overbevise Stortinget.

— Jeg skal argumentere alt jeg kan for å få til en fullføring, og jeg skulle gjerne ha ønsket å kunne komme med lovnader her i dag, sier hun.

Ti mil ekstra

Roar Melum er regionsleder i Norsk Lastebileierforbund. Han er en av dem som ser behovet for en fullføring av veien aller best.

— For dem som er kjent på veien, går det nok bra. Men for dem som kjører her for første gang, er det verre. Jeg vil tro det daglig er nye sjåfører på denne strekningen, sier Melum, litt småskremt over at den smaleste brua på strekningen er på bare 4,34 meter.

Flere av hans medlemmer velger andre kjøreruter fordi de frykter strekningen, som altså er så smal at den mangler gulstripe på 26 kilometer.

— De kjører Romsdalsveien, som er ti mil lengre og mye brattere. Det er dårlig både økonomisk og miljømessig, sier han.

Kaffekoppene klirrer

Ole Marvin Fjærli satt bak rattet da bussen fraktet aksjonsfølget fra Liabøen i Halsa til Vinjeøra i Hemne.

— Jeg kjører skoleunger to ganger daglig på denne veien. Det er ikke noe særlig, sier Fjærli.

En av de verste ulykkene på strekningen, skjedde ved Haukvika i desember 2011. To personer; en far og en sønn i en familie på fem på vei hjem fra julehandel, omkom.

I tillegg har det vært nære på flere ganger. Elsa Kroknes i Halsa sier dette om sin hverdag som nærmeste E39-nabo.

— Jeg lever i konstant frykt for å få en trailer på kjøkkenbordet. Jeg hører det klirrer i kaffekoppene når de dundrer forbi, sa hun til reisefølget under en stopp på ferjeleiet på Arasvik.

Farlig å gå tur

— Det har vært en voldsom til trafikkvekst de siste åra, det merker vi godt, sier Iver Engdal, bosatt i Rodalen.

På kjøkkenet på Staurset grendehus forbereder Dorthea Holmen og Ann Ildri Nes sodd som ble selve avslutningen på turen.

— Helt topp, veldig spennende med en slik aksjonsdag, sier Holmen.

— Alle er enige om at vi trenger å fullføre veien. Nå på vinteren når det er mørkt, er det ti ganger verre enn ellers. Folk tør knapt å gå tur, sier Nes.

De påpeker at det er ekstra sikkerhetsutfordringer de to stedene der det er såkalt standardbrudd, det vil si det ny og gammel vei møtes.

— Det er trafikkøkning og stadig større fart.

Fornøyde aksjonister

Stortingspolitiker Pål Farstad (V) er imponert over aksjonsgruppa.

— De har vært kreative, men samtidig er det er alvorlig budskap. For Venstre er ikke dette et problem, utfordringa ligger i å få med de andre partiene, sier Farstad.

Aksjonslederne Helga Hjorthol og Solvår Skogen Sæterbø er også fornøyd.

— Vi har fått med oss grasrota – folket og ungene. Det er viktig. Vi er godt fornøyd.

Ordførerne Odd Jarle Svanem i Hemne og Ola Rognskog i Halsa, er samstemte i at gulstripeaksjonen har vært verdifull.

— I dag (fredag) er vi betydelig mer optimistisk enn i går. Dette har vært ei skikkelig markering av at nå er det på tide at veien kommer, sier Rognskog.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300