Salg av søtsaker øker kraftig foran Halloween. Avfallsbransjen ber foreldre ta ansvar for at barna ikke kaster fra seg godteriemballasjen utendørs.

Stadig mer Halloween-godteri er individuelt emballert, både av sikkerhets- og hygieneårsaker. Ulempen er at noe av denne emballasjen ender opp på gaten eller i naturen etter at innholdet er fortært av godtesugne monstre.

– Barn som tidlig lærer at det er galt å forsøple, kommer sannsynligvis til å ta med seg disse verdiene inn i voksenlivet. Foreldre bør derfor gå foran med et godt eksempel. Stapp den tomme emballasjen i lomma og kildesorter den når du kommer hjem, eller finn en avfallsbeholder, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Det siste tiåret har Halloween-feiringen for alvor befestet sin stilling i Norge. Mandag 31. oktober kommer tusenvis av barn over hele landet til å kle seg ut som skumle monstre og gå «knask-eller-knep» i nabolaget.

Mange husstander hamstrer godteriprodukter for å ha nok til alle barna som banker på i løpet av kvelden. Joker, en landsdekkende dagligvarekjede med 469 butikker over hele landet, opplevde en salgsøkning på 17 prosent på sukkervarer i uken før Halloween i fjor. Tidligere har godteriprodusenten Nidar meldt at salget deres øker med 10-15 prosent i forbindelse med dagen.

Rusken i Oslo erfarer at avfall gjerne hoper seg opp etter helger og merkedager.

– Vi er enige i at det kan tenkes å oppstå mer forsøpling i forbindelse med Halloween, fordi nesten alt godteri er pakket inn i plastemballasje. Men siden vi ikke har registreringer på Halloween spesielt, kan vi ikke fastslå at denne dagen er bedre eller verre enn andre festdager i året, sier Marit E. Aune, som er spesialkonsulent i Ruskensekretariatet.

Hun har følgende oppfordring til godterijagende monstre og foreldrene deres:

– Kos dere og ha en fin stund sammen. Ta med en liten pose til avfallet, og kast det i en avfallsbøtte, eller ta det med hjem og kildesorter det!